Arjan 't Jong van Radio Ridderkerk reikte de oorkonde uit aan Kees van der Duyn Schouten Foto: Johan Kruithof

Prijs voor politicus is ook voor het thuisfront

RIDDERKERK - Tijdens het maandelijks 'Politiek Café' van Radio Ridderkerk op 16 december jl. is Kees van der Duijn Schouten uitgeroepen tot Ridderkerks politicus van het jaar. De fractievoorzitter van de SGP vergaarde de meeste punten van de jury, die gevormd werd door de politiek verslaggevers van De Combinatie, Het Zuiden en Radio Ridderkerk.
Volgens de jury is de SGP-leider de beste debater in de gemeenteraad. "Ogenschijnlijk leunt hij tijdens de debatten achterover, maar is scherp op de momenten dat dit belangrijk is voor zijn partijbelang. Gunt ook de oppositie nu en dan wat. Denk aan de eenmalige verlaging van de OZB vorig jaar. Verstaat ook de kunst om een debat in een andere richting te drijven als de lijn hem niet zint en gaat slim met andere partijen mee als hij constateert dat er op een onderwerp bakzeil gehaald moeten worden" aldus het juryrapport. In dat rapport werd Van der Duijn Schouten ook omschreven als "de vijfde wethouder". Zelf ziet de gekozen politicus dat niet als een pluspunt, maar hij wel verguld met de prijs. "Het is leuk om te horen en ik voel me bijzonder vereerd. Een deel van de credits moeten zeker naar het thuisfront. Want dat maakt het mogelijk dat ik me volledig voor het raadswerk kan inzetten. Dat geldt trouwens voor alle raadsleden. Er wordt door iedereen ontzettend veel tijd en energie in gestoken. Wat dat betreft is iedereen wel politicus van het jaar" vindt de winnaar.
Over zijn door de jury gewaardeerde debatkwaliteiten is de SGP-fractievoorzitter zelf kritisch. "Ik weet dat ik erg direct uit de hoek kan komen. Of dat altijd goed is vraag ik me achteraf wel eens af. Was ik niet te scherp?" aldus Kees van der Duijn Schouten, die op de fiets naar huis kon met een ingelijste oorkonde en een groot boeket. Hij had er niet op gerekend dat hij als genomineerde de prijs ook zou winnen.