Gratis het grofvuil kwijt

RIDDERKERK - Het op aanvraag op laten halen van grof huishoudelijk afval en snoeiafval in Ridderkerk wordt volgend jaar gratis. Met de maandelijkse gratis ophaalronde wordt na de jaarwisseling gestopt. Het op afspraak op laten halen van grofvuil zou dan 40 euro per keer gaan kosten. De gemeenteraad heeft hiervoor vorige week een stokje gestoken.
"De verlaging van het afvaltarief is zo een sigaar uit eigen doos. Van echt voordeel is geen sprake" zegt raadslid Hans Ipskamp over dit voornemen. VVD-fractievoorzitter Louis van der Spoel merkt daarbij op dat vooral ouderen en minima hiervan de dupe zouden zijn. "Wie geen auto heeft kan het niet zelf naar het grofvuil brengen."
Karin Kayadoe van Leefbaar Ridderkerk vreest daarbij voor afvaldumping als er geen gratis optie meer is om het op te laten halen. "Daar komt bij dat dit tarief pas zou gelden als het nieuwe afvalsysteem zou zijn ingevoerd en zover zijn we nog niet."
Voor het terugbrengen van de gratis maandelijkse rondes, waarop veel raadsleden aandrongen, voelt wethouder Marten Japenga niet. Het zou zo'n 60.000 euro kosten en het gemeentebestuur heeft daar in de begroting voor 2018 niet op gerekend. "We hebben nu 3500 ophaalmomenten per jaar. Gebaseerd op de ervaringen in andere gemeenten kan dat naar duizend" verdedigt Japenga het nieuwe beleid. Het tarief zou met 40 euro per individuele ophaalbeurt kostendekkend zijn. Hij probeerde de raad nog naar voorlopig 20 euro per keer te praten, maar een ruime meerderheid ging daar niet in mee. Er moet een gratis optie blijven.
Alleen de ChristenUnie wil vasthouden aan het nu invoeren van de plannen. "Het gaat om het principe: de vervuiler betaalt. Het nu gratis maken betekent dat iedereen dan mee moet betalen" reageert het raadslid Tjalke Alkema.
Raadslid Henk van Os van Partij 18PLUS zegt dat kleine ondernemers nu ook al worden getroffen door het beleid op de milieustraat. "Kleine ondernemers brengen al jaren met hun thuispas hun afval daar. Nu worden ze met hun afval teruggestuurd. Zo worden zzp'ers ineens op kosten gejaagd."