Rebecca de Ruiter, Björn Ros en Melindy Dirks (foto: Peter Sandifort)
Rebecca de Ruiter, Björn Ros en Melindy Dirks (foto: Peter Sandifort) Foto: Johan Kruithof

GroenLinks heeft weer een eigen lijst

RIDDERKERK - GroenLinks Ridderkerk is klaar voor deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen, dit keer zonder D66. Hiermee komt een einde aan een 16-jarige samenwerking van deze twee partijen in de Ridderkerkse politieke arena, waarbij zelfs enige tijd met een wethouder uit de GroenLinkskring die het thema duurzaamheid effectief op de agenda heeft kunnen zetten.
De nieuwe situatie biedt nieuwe kansen voor GroenLinks. De partij wil het eigen groene en linkse geluid beter en scherper laten klinken. En GroenLinks is daar helemaal klaar voor, want vorige maand heeft de ledenvergadering de kandidatenlijst al vastgesteld. Björn Ros (41) voert de lijst aan. Björn is sinds 2011 raadslid voor GroenLinks. Als geboren en getogen Ridderkerker heeft hij vele contacten en weet wat er in Ridderkerk leeft.

Nieuw talent
GroenLinks is ook trots op nieuw jong talent: Melindy Dirks (21) en Rebecca de Ruiter (22) staan op plaats 2 en 3. Daarna volgen Kees Bouwman en Marcel Kamsteeg als vierde en vijfde. De lijst wordt compleet gemaakt met Marlies van Loghem (6), Gerrit Buis (7), Ineke de Deugd (8) en oud-wethouder Henk van Houcke als lijstduwer op plaats 9. Melindy: "Ik ben zelf actief bij de bescherming van natuur en milieu, ik studeer dan ook niet voor niets in Wageningen. Ik ben blij dat ik kandidaat voor GroenLinks ben en zo kan bijdragen aan een goed milieubeleid in Ridderkerk." Duurzaamheid is bij GroenLinks ook "sociaal" met behoorlijk werk, een goede woning, gezondheidszorg, onderwijs en een veilige woonomgeving voor iedereen. Björn Ros formuleert het kernachtig: "In de GroenLinkse samenleving groeit niet 1 op 9 kinderen in armoede op terwijl een kleine top miljarden bij elkaar kan graaien door het toepassen van geheime belastingtrucs. Dáár liggen ónze prioriteiten. Daar willen wij ons voor inzetten, óók lokaal."