In de bibliotheek kan de jeugd leren programmeren

CoderDojo in Ridderkerk

RIDDERKERK - Onlangs is er een CoderDojo gestart in Ridderkerk. Een CoderDojo is een plek waar kinderen en jongeren tussen de 7 en 17 jaar kunnen leren programmeren. Zo kunnen ze kennis maken met verschillende computer programmeertalen, maar ook leren om robots te programmeren. Deelname is gratis omdat het wordt verzorgd door vrijwilligers.
De CoderDojo in Ridderkerk is een initiatief van Mediacoach Kim Kokkelink, werkzaam voor Brede School Ridderkerk en de Bibliotheek AanZet. CoderDojo is een non-profit beweging die in 2011 in Ierland is opgestart. Inmiddels is het wereldwijd een groot succes en worden er alleen al in Nederland op meer dan 70 locaties CoderDojo's gehouden. In Nederland worden ze vooral in bibliotheken georganiseerd.
De eerste twee CoderDojo's in Ridderkerk waren een groot succes, mede dankzij een enthousiaste club vrijwilligers. De CoderDojo is hier iedere tweede zaterdag van de maand. Kinderen kunnen zich inschrijven via de website van de Brede School: www.bredeschoolridderkerk.nl. Jongeren van 12 tot 17 jaar kunnen zich aanmelden op de website van de bibliotheek: www.debibliotheekaanzet.nl. De bibliotheek is nog op zoek naar ondersteuning voor de CoderDojo. Het gaat vooral om vrijwilligers die handig zijn met computers, maar ook met didactische ervaring kan men zich aanmelden via: kkokkelink@debibliotheekaanzet.nl.