Ton Overheid sprak met Buma tijdens het laatste CDA-congres

"Er is in Ridderkerk heel wat te doen"

RIDDERKERK - "Er is in Ridderkerk heel wat te doen. En we kunnen er ook zelf wat aan doen" heeft Ton Overheid ontdekt. De lijsttrekker van het CDA heeft in korte tijd ervaren dat politieke inzet er wel toedoet. "Ook ik behoorde tot de grote groep die alleen maar in kleine kring commentaar had op alles wat gebeurde. Maar daar verander je niets mee."
Ton Overheid (53) woont vanaf zijn vijfde jaar in Ridderkerk. Komend van Rotterdam-Zuid groeide hij op in Ridderkerk-Oost. Hij ging naar de Da Costaschool (?) en later het Gemini College. Nu woont hij in Drievliet en is hij werkzaam bij Nationale Nederlanden als manager Operations Corporate Clients. "Mijn werk gaat vooral over pensioenen" licht de Ridderkerker toe. Bij de Protestantse Gemeente 'De Levensbron' was hij lid van het college van kerkrentmeesters en elf jaar kerkraadslid. "Ik was hiermee al gestopt toen ik door het CDA werd gepolst voor een plaats op de kandidatenlijst. Daar heb ik niet over getwijfeld, want voor mijn gevoel zou dat op een onverkiesbare plaats zijn. Maar na een aantal gesprekken kwam de vraag of ik ook lijsttrekker wilde worden. Daar heb ik wel een paar nachtjes over moeten slapen" vertelt de CDA'er. Na adviezen te hebben ingewonnen van raadsleden en oudgedienden van de partij besloot Overheid er vol voor te gaan. Zijn eerste campagnedagen heeft hij als stimulerend ervaren: "Er speelt veel meer dan ik vermoedde. In gesprekken met Ridderkerkers komt van alles voorbij. Daar leer ik zelf ook van, want het gaat niet alleen over de bekende politieke thema's. Ook die kleine dingen wil ik graag oppakken om ze op te lossen."
Ook heeft Overheid ervaren dat het mogelijk is om snel zaken op de agenda van de landelijke politiek te krijgen. Op een congres ontdekte hij dat de lijnen van het CDA naar Den Haag kort zijn: "We kunnen onze partijgenoten in het provinciehuis en de Tweede Kamer in ons belang aanspreken. Dat is echt een groot voordeel ten opzichte van de lokale partijen."