Afname van vrijwilligers bij brandweer

RIDDERKERK - In 2017 kwam het aantal incidenten voor de brandweerpost Ridderkerk uit op ruim 300. Een respectabel aantal voor een post die het aantal vrijwilligers flink zag dalen door vertrek en een aantal langdurige zieken. Het jaar 2018 zal dan ook in het teken staan van het werven van nieuwe vrijwilligers.
Na een aantal jaren van daling is het aantal keren dat de brandweerploeg is opgeroepen ongeveer gelijk gebleven, 317 tegenover 322 in 2016. Opvallend was dat in een aantal gevallen de opgeroepen brandwachten niet hoefde uit te rukken bij een automatische brandmelding omdat al gauw bleek dat het ging om een storing of een foute schakeling ging. Daarnaast werden meldingen in Bolnes en Oostendam in een aantal gevallen door collegae van naburige korpsen gedaan. Daarmee staat het aantal incidenten binnen de grenzen van de gemeente Ridderkerk op ruim 400. Het Ridderkerkse korps verleende zelf ook assistentie in buurgemeenten en bij grote incidenten in de regio.

A.E.D.
De spoedritten voor A.E.D. inzet daalde licht naar 45. Voor reanimatie rijden naast de G.G.D. ook de politie en de brandweer op de melding. De G.G.D. werd ook meerdere malen geassisteerd bij het uit de woning halen van een patiënt met een ladderwagen of gewoon met spierkracht. Opvallend was ook het aantal keren dat moest worden uitgerukt voor (een vermeende) gaslucht. In een aantal gevallen betrof het een flinke lekkage in een transportleiding, maar in de meeste gevallen waren het kleine lekkages of werd er zelfs niets aangetroffen. Waar er wel sprake was van een lekkage werd de omgeving veilig gesteld en zorgde Stedin voor een deugdelijke reparatie.
Naast de hulp bij een aantal grote incidenten in de regio waren er enkele middelbranden in Ridderkerk zoals op de A15 waar een kraanwagen flink in de brand stond. Op de Waalweg werd samen gewerkt met de collegae uit de regio Zuid Holland Zuid. Ook waren er deze zomer een flink aantal uitrukken voor bermbrandjes.