Jan van Hulsteijn met Arie Bos en Mike Duijvesteijn van Wereldwerk Ridderkerk
Jan van Hulsteijn met Arie Bos en Mike Duijvesteijn van Wereldwerk Ridderkerk Foto: Johan Kruithof

Bestuur voor Wereldwerk en Wereldwinkel

RIDDERKERK - Met ingang van 1 januari 2018 zijn de Stichting Wereldwerk Ridderkerk en de Stichting Wereldwinkel Ridderkerk onder één bestuur gebracht. "Net als dat geldt voor veel verenigingen vinden ook wij niet zo eenvoudig meer mensen die bereid zijn om bestuurswerk op zich te nemen. Wereldwerk en de Wereldwinkel hebben al veel met elkaar te maken en dat heeft ons op het idee gebracht om dit bestuurlijk in elkaar te schuiven" zegt voorzitter Jan van Hulsteijn.
Beide stichtingen vierden het afgelopen jaar het 25-jarig bestaan. Dat gebeurde in aanloop van de opening van de Wereldwinkel in Ridderkerk. Wereldwerk Ridderkerk werd gevormd als koepelorganisatie van een lokale ideële organisaties, die het belangrijk vonden om zich ook met een informatie- en verkooppunt in Ridderkerk te manifesteren. Vanaf het begin hierbij aangesloten waren de Ridderkerkse Vrouwen voor Vrede, Vluchtelingenwerk Ridderkerk De lokale werkgroep van Amnesty International,het regionaal Unicef comité, de MOV-groep van de St. Joriskerk, het Interkerkelijk Diakonaal Beraad (IDB) en de Stichting Wereldwinkel Ridderkerk. De stichting heeft ten doel de bewustwording van de Ridderkerkse bevolking met betrekking tot ontwikkelingssamenwerking, vredesbeleid, mensenrechten en duurzame ontwikkeling te stimuleren. Later is ook aangesloten door de Ambassade voor Vrede, Artsen zonder Grenzen, Vrouwen voor Vrede op de Molukken en het project Duurzaam Zonder Grenzen.
"Zowel voor de Wereldwinkel als bij Wereldwerk waren er bestuursvacatures. Er kwamen ook geen opvolgers voor mensen die al eigenlijk wilden stoppen" stelt Van Hulsteijn, die al de voorzittershamer van de Wereldwinkel had. De hamer is nu neergelegd door waarnemend Wereldwerk voorzitter Mike Duijvestijn. Dlid blijft van het nieuwe bestuur. Ook secretaris Arie Bos heeft na vele jaren zijn werk kunnen overdragen. Duijvestijn, die ook de functie van penningmeester voor Wereldwerk vervulde, blijft wel lid van het nieuwe bestuur. "We zijn Arie en Mike uitermate dankbaar voor het vele werk dat zij gedurende lange periode voor Wereldwerk hebben gedaan" zegt Van Hulsteijn met veel waardering.