Winnaars van vrijwilligersprijzen

RIDDERKERK -  Franny de Wit en SchuldHulpMaatje Ridderkerk zijn de winnaars van de jaarlijkse Vrijwilligersprijzen in Ridderkerk. Dat maakten de wethouders Tineke Keuzenkamp en Marten Japenga op dinsdagavond bekend tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst in het gemeentehuis. Zanger Guus Bok bracht vooraf een muzikale ode aan alle genomineerden.

De vrijwilligers van SchuldHulpMaatje brengen bij mensen die zijn vastgelopen weer wat licht in de donkere tunnel. Zij kunnen helpen bij het ordening van de financiële administratie en bemoedigen iemand tijdens een traject van schuldsanering. Voorop staat de wil van de klant om uit de schulden te komen. De maatjes stimuleren en coachen naar (iets) meer zelfredzaamheid en minder afhankelijkheid. De Groepsprijs is bedoeld voor de werkgroep of het project van het jaar.

Voor de Jaap van der Graafprijs, de jaarlijkse prijs van de gemeente voor individuele vrijwilligers, waren dit jaar drie genomineerden. Naast winnares Franny de Wit waren dat Els Bakker (actief voor onder meer De Zonnebloem, Stichting Evenementen Ridderkerk en 't Pannetje in Slikkerveer) en Rafiq Fris (Stichting Molukse Moskee Ridderkerk, Contactgroep Moslims Christenen en het Abraham-Ibrahim project).

Franny de Wit is volgens velen 'echt een vrijwilliger uit duizenden'. Zij vindt het heerlijk om in de wijk Drievliet/Het Zand aan de slag te zijn. Al jaren is ze betrokken bij allerlei activiteiten van het wijkideeteam. Daarnaast zet zij zich voor tal van activiteiten in en rondom  woonzorgcentrum de Reyerheem in. Als medeoprichter van de Buurtcirkel brengt zij eenzame buurtbewoners met elkaar in contact. "De eenzaamheid bij ouderen raakt mij het meest. Dat motiveert mij een steentje bij te dragen. Er is maar weinig voor nodig om een glimlach op iemands gezicht te toveren" zegt ze.

Nieuwe plaquettes

Franny de Wit en de vrijwilligers van SchuldHulpMaatje zijn de eerste winnaars die met een uniek aandenken naar huis zijn gegaan: een vierkleurige plaquette naar het ontwerp van de Ridderkerkse kunstenaar Jørgen Snoep. Daarnaast ontving Franny de Wit een geldbedrag van € 350,-  voor een van de organisaties waarin zij actief is. SchuldHulpMaatje mag ditzelfde bedrag besteden aan hun organisatie.