Kerkrentmeester Jan Luijendijk, beheerder Teun Molendijk en staflid van Zorggoep De Toekomst Nine Sholles bij de start van de tegenprestatie het scheiden van (plastic)afval.

Einde aan het ophalen van oud papier

RIDDERKERK - Ruim 40 jaar haalt de Protestantse Gemeente te Bolnes maandelijks het oud papier op in Bolnes. De gemeente Ridderkerk wil vooroplopen bij het scheiden van afval, daarvoor vragen ze de kerken om hulp. Halverwege 2018 gaat de gemeente Ridderkerk zelf het oud papier inzamelen. Nu wil de gemeente de trouwe papierophalers niet zomaar aan de kant zetten. De gemeente verwacht bij kerken een groot gevoel voor het rentmeesterschap van onze aarde. Als compensatie wil de gemeente ons een vergoeding geven voor het verlies van de inkomsten uit oud papier. Om voor de vergoeding in aanmerking te komen vraagt de gemeente van ons om een tegenprestatie te leveren. Hierbij denken ze aan: het scheiden van (plastic)afval, het composteren van het groene afval. Het opruimen van zwerfafval rondom de kerk, het maken van een film over concrete suggesties en acties rondom afvalscheiding en het gebruik van de Afvalwijzer App stimuleren. Deze activiteiten gaan ze uitvoeren samen met zorggroep De Toekomst. Binnenkort worden er zonnepanelen op het dak van het zalencentrum van de kerk geplaatst. Daarmee besparen ze al veel energie.