Nieuwe brug tussen christenen, moslims en andersdenkenden

RIDDERKERK - De Ridderkerkse 'Stichting Samenleving Samen' is nieuwe bruggen aan het slaan om de afstanden tussen christenen, moslims en andersdenkenden te verkleinen. Daartoe is, in samenwerking met het CMC, de Contactgroep Moslims Christenen, recent het project 'Dromen doen we allemaal' ontwikkeld. Onder deze noemer worden in 2018 een groot aantal samenbindende activiteiten tot stand gebracht.

Het project is begin dit jaar van start gegaan met het Daniël Oratorium, getiteld 'Banneling aan het hof', dat dit jaar zowel in kerken als in het theater Het Plein ten gehore zal worden gebracht. Het oratorium is een nieuwe productie van de hand van dominee/dichter Martin de Geus en musicus/componist Dirk Zwart. Zie www.danieloratorium.nl

Op zondag 28 januari om 11.30 uur legt de Ridderkerkse huisarts Jan Huisman in de RK Parochie Sint Joris uit wat je nu eigenlijk onder een droom kunt verstaan. Hoe ontstaan ze, wat zien we en hoe komt dat? Hoeveel slaapfasen hebben we eigenlijk en hoe zit het dan met de dromen daarin? En … hebben dromen eigenlijk een betekenis? In de Bijbel en de Koran wordt veel over dromen en visioenen gesproken. De dromen van Jozef over de bakker en de schenker en over de zeven vette en zeven magere jaren bijvoorbeeld, maar ook de dromen van Daniël, bekend van zijn overleving in de leeuwenkuil, die in het eerdergenoemde Daniël Oratorium worden bezongen, zijn wereldberoemd. Huisarts Jan Huisman gaat wat dieper op de betekenis van dromen in.

Samen een mozaïek ontwerpen
Een derde activiteit binnen het project wordt op 6 februari gehouden in gebouw De Levensbron, aan de Jan Luikenstraat te Ridderkerk. Onder leiding van Wilma van Gameren en Sarah van der Hoeven wordt een groot mozaïek ontworpen uit tientallen kleine  individuele mozaïekbijdragen van creatieve deelnemers. Iedere deelnemer krijgt als basis een plankje van 10x10 cm. Tezamen moet het mozaïek leiden tot een uiting van "Dromen van een veelkleurige eenheid", een titel die terugslaat op een samensmelting van mensen van veelkleurige signatuur. Het CMC maakt zich daar sterk voor.

De "Mozaïekdag" wordt ingedeeld in drie dagdelen. Een groep van 09.30 tot 11.30 uur, een groep van 13.30 tot 15.30 uur alsmede een groep van 19.30 tot 21.30 uur. Per groep kunnen maximaal vijftien mensen deelnemen. Aanmelden kan bij wilma.mozaiek@gmail.com en via www.vrede-met-u.nl ,onder vermelding van "aanmelding mozaïek", naam, voornaam en groepsvoorkeur".

De Stichting Samenleving Samen is een voortzetting van de Abraham-Ibrahim Groep, samen met het CMC onder meer verantwoordelijk voor het Abraham Oratorium, het mozaïek "Voetsporen in de woestijn" en de uitgave van het boek "Ridderkunst" (boekhandel Ridderhof).