Matthieu Lapré (links) met de leerlingen die in februari naar Papoea gaan
Matthieu Lapré (links) met de leerlingen die in februari naar Papoea gaan Foto: Johan Kruithof

Benefietdiner voor schoolproject in Papoea

RIDDERKERK - Op zaterdag 27 januari is er in het Farelcollege in Ridderkerk een benetiefdiner voor een project in Papoea Indonesië van het Wolfert Tweetalig in Rotterdam. Veertien leerlingen van deze school gaan in februari richting Papoea voor een bijzondere maatschappelijke stage. Zij moeten voor dit project 12.000 euro inzamelen.
"Dat we ook een benefietavond houden in Ridderkerk heeft te maken met mijn achtergrond" vertelt Matthieu Lapré, die als counselor werkzaam is op de Wolfertschool: "Mijn familie woont sinds 1963 in Ridderkerk nadat zij uit Nederlands Nieuw Guinea zijn overgekomen en ik ben zelf ook nog steeds woonachtig in Ridderkerk. Met mijn oom en neef heb ik al vaker een Indisch feest georganiseerd in het Farelgebouw. Ik ken de zaal en bovendien wonen hier nog altijd mensen met een Indonesische achtergrond."
Op het Wolfert Tweetalig voeren leerlingen in het pre-examenjaar van havo en vwo een maatschappelijke stage in het buitenland uit. Afgelopen jaar nam Matthieu het initiatief om met tien leerlingen in een afgelegen gebied van Paoea hulp te bieden aan een school. Ze wisten deze school aan te sluiten op water en ook van boeken te voorzien. Dit jaar is het doel om ook voor elektriciteit te zorgen. "Onze leerlingen moeten er op een veilige en verantwoorde manier voor zorgen dat het elektriciteitsnetwerk gaat functioneren. Dit met het oog op überhaupt het (beter) laten werken van basisvoorzieningen en de aanschaf van laptops in de toekomst. Daarnaast zal het gebouw ook worden aangepakt" blikt Lapré vooruit.
Ten bate van dit project wordt op 27 januari in het Farelcollege een Indisch drie gangendiner verzorgd. Daarnaast kan er genoten worden van livemuziek van een Papoease zangeres en andere optredens. Ook is er een veiling met leuke items. Entreebewijzen kosten € 30 en zijn te bestellen via: mla@wolfert.nl of 06 4183 9709.