Burgemeester Attema met de jubilarissen van brandweer (foto Dennis van Wingerden) Foto: Johan Kruithof

Trots op vrijwilligers van brandweer

RIDDERKERK - Burgemeester Anny Attema was tijdens de jaarlijkse korpsavond trots op haar brandweer vrijwilligers. Ze bedankte alle aanwezigen uitbundig voor hun inzet en dat ze een echt brandweer hart heeft.
"Natuurlijk hebben we nog wel eens heimwee naar de tijd dat de brandweer nog van de gemeente was. Het is daarom goed om te weten dat ik binnen het bestuur van de Veiligheid Regio Rotterdam Rijnmond speciaal belast ben met de portefeuille Brandweer. Ik kan u zeggen dat ik trots ben op dit vrijwilligers korps met rechtstreekse banden naar de Ridderkerkse samenleving."
Cluster commandant Rob Lange kon aan de woorden van Burgemeester Attema weinig toevoegen. Hij bedankte de partners voor het "beschikbaar" stellen van de mannen en vrouwen. Het aantal beschikbare mensen op de post Ridderkerk neemt snel af en daarom zal er in het voorjaar een grote flyer actie worden gehouden. Ook worden de lokale pers ingezet en sociale media gebruikt. Wie nu al meer wil weten over een functie bij de brandweer, kan kijken op: www.betrokkenvrijwilligers.nl.

Jubilarissen
Op deze jaaravond werden ook weer de oorkondes aan de jubilarissen uitgereikt: Sebastiaan Heyman en Dennis Lagemaat voor 10 jaar in dienst, Cees Hofman voor 12 ½ jaar, Martin van der Waal en Willem Geert voor 15 jaar, Gerard Prinse en Cor Blok voor 20 jaar en Hans Muntz die 40 jaar aan het korps verbonden is. Alle jubilarissen ontvingen ook de vrijwilligersmedaille die behoort bij het aantal dienstjaren.
Het diploma brandweer chauffeur kon op deze avond worden uitgereikt aan Joost Stok, Jordy van der Steen en Mark van Dam.
De avond bij Van der Valk aan de Krommeweg werd feestelijk afgesloten met een diner. Uitslapen was er, zoals de jaren na de korpsavond gebruikelijk (!) is, niet bij. Om 03.19 uur werd het korps opgeroepen voor een prio 1 melding aan de Pruimendijk. Hier rook de bewoner een gaslucht in de woning. Zo gaat het werk van de brandweervrijwilligers gewoon weer door, 24 uur per dag en 365 dagen per jaar. U kunt de Ridderkerkse brandweermensen volgen bij hun werkzaamheden. Voor een overzicht van de incidenten in de gemeente kunt men kijken op de website van de gemeente Ridderkerk (doorklikken naar de brandweer, uitrukken van de post Ridderkerk).