Raad hoopt op innovatief scherm

RIDDERKERK - De gemeenteraad van Ridderkerk heeft donderdagavond besloten om "het gat" langs de A15/A16 bij Ridderkerk-West te dichten. Voor de daadwerkelijke realisatie is het echter wachten op een marktpartij, die wil investeren in deze schermen.

Het gemeentebestuur hoopt op een innovatie primeur met zogenoemde Softs. Dat zijn draaibare panelen, waaraan meerdere functies gegeven kunnen worden. Langs de rijksweg kan dit uitgevoerd worden met bijvoorbeeld zijden voor opwekken van zonne-energie, het afvangen van fijnstof en reclame. Kleinere uitvoeringen van Softs staan nu op verschillende locaties (o.a. op sportparken en bij het Maasstad Ziekenhuis), maar er is nog nooit een lang scherm mee gerealiseerd. Veel partijen in de raad zijn daarom sceptisch. "We willen van alles, maar met geld komen we niet over de brug. Dit voorstel staat ook ver van de realiteit, want met de winst van zonne-energie is dit niet te financieren" zegt Ad Los van Echt van Ridderkerk. Hij ziet het besluit wel als een eerste stap.

Reclamefolder

Raadsbreed leeft de wens dat er een scherm moet komen. Over de uitvoering wordt verdeeld gedacht. Petra van Nes-de Man van 'Burger op 1' vindt het raadsvoorstel niet meer dan een reclamefolder en stemde daarom tegen. Zij ziet een scherm met glazen (ten behoeve van het uitzicht van flatbewoners) of betonnen schermen met zonnepanelen als betere en goedkopere oplossing. Ook tegen is Henk van Os van Partij 18PLUS. Hij is van mening dat zonnepanelen op andere plekken beter tot hun recht zullen komen.

Proefproject

Een meerderheid van de raad hoopt dat marktpartijen in zullen stappen. "Er ligt een prachtig plan. Als iets te mooi is om waar te zijn, is dat vaak ook niet waar, maar als dit lukt hebben we bijzonder proefproject" zegt CDA-fractievoorzitter Leen Kruithof.

Rijkswaterstaat volgt dit concept met belangstelling en is in principe bereid om medewerking te verlenen. Geld zal er echter niet van die kant worden ingestoken. Ook moet er nog veel worden uitgezocht met het oog op de verkeersveiligheid.