Plein Oost houdt winkelfunctie

RIDDERKERK - De gemeenteraad van Ridderkerk wil dat winkelen in Ridderkerk-Oost ook in de toekomst mogelijk is. Met een wijzigingsvoorstel is donderdagavond de gebiedsvisie "Plein Oost en omgeving" aangepast.

In deze toekomstvisie was geen ruimte voor winkelvoorzieningen, die "niet wenselijk" werden genoemd. In bijgaande schetsen was woningbouw geprojecteerd op de plek van het winkelplein. De raad heeft dit toekomstscenario bijgesteld. In het op te stellen bestemmingsplan voor dit gebied moet de mogelijkheid voor winkelvoorzieningen opgenomen worden. "Er blijft ruimte voor winkels en detailhandel. Het is dan aan de markt om daar invulling aan te geven" aldus VVD-raadslid Edward Piena.  Zes partijen (ChristenUnie, PvdA, CDA, SGP, Groep Ipskamp en VVD) dienden het wijzigingsvoorstel gezamenlijk in. Ze kregen steun van alle andere fracties behalve Partij 18PLUS. Henk van Os wil dat de visie helemaal wordt overgedaan: "Het gaat om wat de bewoners van Oost willen en niet om de visie van ambtenaren."

De toekomst van Plein Oost zag er vorig jaar slecht uit na sluiting van de SPAR. Inmiddels heeft Boon's er een nieuwe supermarkt geopend.