Dokter Jan Huisman had een volle zaal voor zijn lezing over dromen

Met huisarts in dromenland

RIDDERKERK - In het kader van het CMC project "Dromen doen we allemaal", waarbinnen gedurende 2018 diverse initiatieven in Ridderkerk worden genomen, werd afgelopen zondag in de Sint Joriskerk onder leiding van dokter Jan Huisman een "droomsessie" gehouden.
Dokter Huisman had het in deze sessie over allerlei soorten dromen en slaapfasen waarin wij als mens terechtkomen. Daarbij gaf hij zijdelings ook een aantal tips om beter te kunnen slapen. Dat Huisman niet alleen als arts maar ook als entertainer hoge ogen gooit, werd gedurende de lezing wel duidelijk. In de overvolle zaal van de Sint Joris Kerk galmde de ene lachsalvo na de andere. Dat één van zijn kinderen ooit midden in een droom het toilet in een hoek van de woonkamer veronderstelde, werkte mede door de wijze van presentatie op de lachspieren van de aanwezigen. Maar ook de zestig plusser in de zaal die vertelde dat hij ooit tijdens een slaapwandeling in de dakgoot belandde, gaf hilariteit. Volgens de Ridderkerkse arts, die zijn praktijk uitoefent in Het Doktershuis, is het van essentieel belang dat een slaapwandelaar niet wordt gestoord in zijn gedrag. Juist bij storing kunnen er ongelukken gebeuren. "De meeste dromen komen pas tegen het ochtendgloren. Word je tegen de ochtend wakker en val je daarna weer in een laatste slaap dan zijn de dromen het hevigst. Nachtmerries komen dan het vaakst voor" aldus Huisman. Voor de dromensessie was verrassend veel belangstelling, zowel van de plaatselijke bevolking als van leden van de diverse kerkgenootschappen. Dat zowel een rooms katholieke, een protestantse als een islamitische voorganger aanwezig waren, moet de Contactgroep Moslims Christenen, die het project "Dromen doen we allemaal" organiseert, goed hebben gedaan.