Hang Out 0180 voor LHBT-jongeren

RIDDERKERK - LHBT- jongeren kunnen vanaf eind 2017 terecht bij Hang Out 0180, een project gestart door jongerenwerker Tina Mars-van Bennekom van Welzijn Ridderkerk. LHBT staat voor Lesbisch, Homo, Biseksueel en Transgender.

Hang Out 0180 startte met twee meiden uit Ridderkerk. Inmiddels bestaat de groep al uit 1dertien jongeren die lesbisch, homoseksueel of nog op zoek zijn naar hun seksuele geaardheid. ,,De pubertijd is voor de meeste pubers én hun ouders een spannende periode. Bijna iedere puber maakt zich wel eens druk en vraagt zich dingen af als 'Draag ik wel de juiste kleding?' en 'Hoor ik er wel bij?'. Jongeren die LHBT-gevoelens hebben, staan daarnaast voor extra uitdagingen. Negatieve reacties van leeftijdsgenoten, pesten en geweld komen veel voor. Dit maakt LHBT-jongeren kwetsbaar voor onder meer depressie en zelfmoord. Het blijft daarom hard nodig om in te zetten op het vergroten van de weerbaarheid van LHBT-jongeren", zegt Tina.

Ontmoeting is van levensbelang
LHBT-jongeren krijgen nog vaak te maken met afwijzing. Voor hen is het een uitdaging om om te gaan met de spanning en stress die dit veroorzaakt. Verschillende onderzoeken laten zien dat LHBT-jongeren die andere jongeren zoals zij ontmoeten, minder last hebben van depressie en minder vaak denken aan zelfmoord. Ontmoeting zorgt er voor dat zij goed in hun vel komen te zitten en net als leeftijdsgenoten zichzelf kunnen zijn. Samen kunnen ze praten, huilen en lachen over de dingen die niemand anders om hen heen begrijpt. Met andere LHBT-jongeren zijn ze niet alleen anders!

Momenteel komt de groep twee keer per maand op donderdagavond samen in De Loods. Meer informatie via Christina.vanBennekom@welzijnridderkerk.nl of 06 – 119 119 50.