De woonlocatie van Pameijer aan de Seringenstraat
De woonlocatie van Pameijer aan de Seringenstraat Foto: Johan Kruithof

Pameijer sluit woonlocatie Seringenstraat

RIDDERKERK - Bewoners van de locatie van Pameijer aan de Seringenstraat in Ridderkerk moeten gedwongen verhuizen. Pameijer sluit de locatie omdat, volgens deze organisatie, de bewoners te veel op elkaar wonen en de opzet van een huis in deze vorm niet meer van deze tijd is. Voor zeker de helft van de bewoners is er geen andere passende locatie.
Seringenstraat is een woonlocatie waar acht bewoners met een verstandelijke beperking naar tevredenheid wonen met 24uurs begeleiding. Pameijer wil niet spreken van sluiten van de woonvoorziening. De organisatie geeft aan dat er voor alle acht bewoners een andere locatie wordt gezocht en dat daarna de woning zal worden overgedragen aan de afdeling Vastgoed & Facilitair van Pameijer. De vastgoedbeheerders moeten dan gaan onderzoeken wat de nieuwe bestemming kan worden. Familieleden en belangenbehartigers menen dat dit een omslachtige manier is om niet toe te geven dat de woning in zijn huidige vorm moet sluiten.

Andere visie
Onlangs heeft Pameijer de bewoners en verwanten van de Seringenstraat over de plannen ingelicht. Als onderbouwing geeft Pameijer aan dat deze woning niet meer past in hun visie, zoals een 24uurs groep eruit moet zien.
De huidige bewoners dreigen nu onderverdeeld te worden over andere locaties in verschillende gemeenten. "Echter voor zeker de helft van de bewoners is er geen andere passende locatie, al helemaal niet in Ridderkerk" zeggen verontwaardigde familieleden.
De woning aan de Seringenstraat is zes jaar geleden met veel ophef verbouwd. In de media verschenen berichten dat in deze moderne locatie bewoners rustig oud konden worden.
Dat binnen zes jaar de woning niet meer aan de eisen zou voldoen, verbaast betrokkenen. "Dit duidt niet op enige visie" vinden familieleden van de bewoners. Zij vermoeden dat het vooral een bezuinigingsmaatregel is.

Sociale contacten
De huidige bewoners van de Seringenstraat (waarvan een deel afkomstig is uit het eerder gesloopte 's Gravenhof) kunnen zich in Ridderkerk nog een beetje redden en hebben er hun toch al beperkte sociale contacten. Zij hebben hier hun dagbesteding, sport en activiteitenvereniging. Tevens kan een enkele bewoner zich nu min of meer zelfstandig redden binnen Ridderkerk. Het zal veel moeilijker worden deze groep worden met gemeentegrens overschrijdend begeleid vervoer of andere vormen van vervoer.

Verantwoording
Personeel mag zich niet publiekelijk over de gang van zaken uitspreken, maar familieleden hebben gehoord dat zij ook niet achter de beslissing staan. Familieleden zien met lede ogen dat de 'sterfhuisconstructie' al is ingezet en hopen dat de gemeente nog iets kan doen. Er zijn al personeelsleden overgeplaatst en vrije plekken worden niet meer aangeboden aan geschikte woningzoekenden met een beperking. Voor veel woonvoorzieningen in deze vorm zijn nog altijd wachtlijsten. "Het lijkt erop dat Pameijer geen verantwoording meer wil nemen voor mensen die echt meer dan ambulant verzorging en begeleiding nodig hebben" aldus familieleden: "Het kan toch niet zo zijn dat er binnen de gemeente Ridderkerk geen plek meer is voor deze groep die zichzelf niet geheel zelfstandig kan redden?"