Kimberly en Dennis bij het ziekenhuisbed van baby Jaxx

Meer aandacht (en geld) gevraagd voor Hartekinderen

RIDDERKERK - Kimberly en Dennis Mureau uit Ridderkerk zijn in actie gekomen voor Stichting Hartekind. Het Ridderkerkse paar heeft zelf een kind met een aangeboren hartafwijking en wil in de Hartekindweek (12 t/m 18 februari) de aandacht vestigen op het belang van meer onderzoek. Tot eind februari loopt hiervoor een statiegeldactie bij Albert Heijn Dillenburgplein in Slikkerveer.
Als jonge ouders vieren Kimberly en Dennis op 19 februari de eerste verjaardag van Jaxx. Hij werd een jaar geleden als hartekindje geboren. De diagnose werd al voor de bevalling gesteld. "Je leeft op een wolk, maar door het slechte nieuws stort je wereld echt in. Zoals zoveel ouders ga je ervan uit dat een zwangerschap goed verloopt en alleen maar leuk is. Plotseling heb je alleen maar zorgen en moet je voor allerlei onderzoeken naar het ziekenhuis" vertelt Kimberly.
Het nieuws dat het niet helemaal goed was kwam al na twaalf weken in de zwangerschap. Bij een combinatietest werd een verdikte nekplooi gezien. "Een aanduiding van een mogelijke afwijking. Pas twee maanden later konden ze het tijdens de 20 weken zien wat er mis was. Meerdere gaten in het hartje, een vernauwde longslagader en een overrijdende aorta" aldus de moeder op de onheilstijding. Het bleek een viervoudige hartafwijking die bekendstaat als De Tetralogie van Fallot, vernoemd naar de arts die dit heeft ontdekt. "Op zo'n moment wil je er natuurlijk alles over weten, maar ik kon er weinig informatie over vinden. Ook niet op de site van de Nederlandse Hartstichting." Dennis merkt op dat het aantal aangeboren hartafwijkingen veel vaker voorkomt dan menigeen denkt. "Elke dag worden er in Nederland vier kinderen met een hartafwijking geboren. Dat zijn er dus ruim 1500 per jaar. En elk jaar is een hartaandoening de reden van overlijden van ongeveer 150 kinderen. Er is meer medisch onderzoek nodig om dat terug te dringen" zegt hij over zijn motivatie om in actie te komen voor Stichting Hartekind.
Met Jaxx gaat het gelukkig goed. Gezien zijn diagnose was een thuisbevalling al snel uitgesloten, maar in het ziekenhuis verliep alles boven verwachting. "Ze hadden ons er op voorbereid dat we mogelijk ons kind niet mee naar huis zouden mogen nemen. Maar Jaxx deed het direct na de geboorte goed. Hij ademde regelmatig, zijn saturatie was goed en werd niet blauw. Dus mocht hij na twee nachtjes observatie mee in afwachting van zijn operatie" blikken Kimberly en Dennis terug. Die operatie volgde drie maanden later. Met die ingreep werden de gaten in het hart gedicht, de longslagader werd verbreed en zijn overrijdende aorta verlegd. De ouders verbleven in die spannende periode in het Ronald McDonald Huis. "Je kan niks doen en ziet je mannetje, vechtend voor zijn leven, aan allerlei slangetjes op de I.C. liggen. We waren zo blij toen we hem weer konden aanraken en al gauw daarna weer meekregen'' aldus de ouders, die ook thuis al snel verbetering zagen. Jaxx ademde niet meer zo zwaar, ging beter uit zijn flesjes drinken en was minder snel vermoeid. "Wel is zeker dat het niet z'n laatste operatie is geweest. Hij zal naar verwachting tussen zijn vijfde en vijftigste terugmoeten. Een lekkende hartklep is met deze operatie niet te voorkomen. We moeten daarom altijd op zijn conditie letten. Wat dat betreft blijft het een hartekindje altijd een zorgenkindje."
De ouders sluiten af met het pakkende motto van stichting Hartekind: kind zijn, hart nodig!