Met stutten onder het balkon moet dit beeld aan de Molensteeg behouden worden
Met stutten onder het balkon moet dit beeld aan de Molensteeg behouden worden Foto: Johan Kruithof

Stutten voor behoud van historie

RIDDERKERK - De woningen aan de Molensteeg 34 en 36 in Ridderkerk hoeven toch niet ontruimd te worden. Omdat het onveilig werd geacht moesten de (tijdelijke) bewoners de huizen verlaten, maar het gemeentebestuur en Vilex Vastgoedbescherming zijn teruggekomen op deze conclusie.
"Er is nog eens naar gekeken naar de problemen en er zijn de nodige voorzieningen getroffen" aldus wethouder Volbregt Smit. Onder meer is een balkon gestut. Die bleek zodanig aan de gevel te trekken dat er lekkage ontstond. Niet uitgesloten wordt dat meerdere muren gestut moeten worden. De gemeente hoopt zo de huizen te behouden tot er meer duidelijkheid is over hun toekomst. Beide voormalige boerderijpanden worden cultuurhistorisch van "zeer hoge waarde" geacht. Hoewel ze nog niet officieel aangewezen zijn als gemeentemonument wil het college ze graag behouden. "Deze panden zijn karakteristiek voor dit gebied. We beschermen ze nu met leegstandsbeheer, maar dit kunnen we niet tot in lengte van jaren doen" zegt wethouder Smit. De gemeente heeft beide percelen in eigendom, maar is momenteel aan handen gebonden. Er ligt nog altijd de claim van het tramtracé. Daarom is renovatie niet aan de orde. Ook kunnen de woningen niet worden verkocht. "Ze hebben nu de status van bedrijfswoningen. Om dit te veranderen in woningen moeten we het bestemmingsplan aanpassen. Dat zou ik graag zo snel mogelijk doen, maar zolang we met dat tramtracé zitten is dat geen optie" stelt Smit. CDA-fractievoorzitter Leen Kruithof wil dat de gemeente de zorg voor de panden garandeert. "Ik wil niet voor het voldongen feit worden gesteld dat deze huizen niet meer kunnen worden hersteld."