D66 zet in op duurzaamheid in Ridderkerk

Verkiezingen

RIDDERKERK - D66 zet in Ridderkerk stappen in de goede richting als het aankomt op duurzaamheid. In Het Zand worden bijvoorbeeld huizen gebouwd zonder gasaansluiting, er wordt afval gescheiden en er worden huizen gebouwd met zonnepanelen op het dak. Het mag dus duidelijk zijn dat Ridderkerk wel degelijk duurzaam wil zijn, maar dat nog niet op alle fronten is.

Luchtkwaliteit
Doordat Ridderkerk is ingeklemd tussen twee rijkswegen laat de luchtkwaliteit in Ridderkerk zeer te wensen over. Hoe meer gebruik wordt gemaakt van de rijkswegen om ons heen, hoe meer de luchtkwaliteit zal verslechteren en daarmee de gezondheid van Ridderkerkers. Maar ook binnen onze gemeentegrenzen wordt veel gebruik gemaakt van vervuilende vormen van vervoer. D66 wil bedrijven en bewoners binnen de gemeentegrenzen daarom stimuleren meer gebruik te maken van milieuvriendelijke vormen van vervoer zoals het OV en de fiets.

Circulaire Economie
Ondanks dat veel afval gescheiden wordt, gooien we in Ridderkerk nog steeds ontzettend veel weg. De circulaire economie houdt in dat spullen gemaakt worden met hergebruik als doel. Bij de fabricage denkt men dus al na over hoe het product hergebruikt kan worden. Dit kan ons helpen om minder weg te hoeven gooien. D66 wil dat bedrijven en consumenten beter geïnformeerd worden over de toepasbaarheid en beginselen van de circulaire economie. Ook hier wil D66 de komende vier jaar aan werken.