Als Keppie en Vlinder vermaken Ed en
Als Keppie en Vlinder vermaken Ed en "Wendy van der Velden veel kinderen

Clowns doen niet op commando leuk

RIDDERKERK - "Ik ben bang voor clowns" zegt een jongetje tegen clown Keppie, een rol van Ridderkerker Ed van der Velden. "Ik ook. Heb je er een gezien dan?" antwoordt de clown. "Je bent zelf een clown" wijst de jongen naar Keppie, die het vervolgens in paniek voor zichzelf op een lopen zet. Het jochie rent er lachend achteraan en is niet meer bang voor deze clown.
Een voorbeeld van het improviseren dat Ed en zijn echtgenote Wendy, als clown in de rol van Vlinder, al zes jaar met veel plezier doen voor voornamelijk zieke kinderen. Het duo is vaak bij activiteiten van Stichting Opkikker en Stichting Hoogvliegers, die ernstig zieke kinderen een leuke dag willen bezorgen. "We hebben geen ingestudeerde act. We reageren op wat er om ons heen gebeurt. Aan een blik van een kind zien we of we contact hebben en dan ontstaat er wat. We dringen ons zeker niet op" vertelt Wendy. Ed knikt instemmend: "Het opzetten van een rode neus wil niet zeggen dat je alles zomaar mag. Je moet niet koste wat kost leuk proberen te doen en zeker niet bij mensen die dat niet op prijs stellen."

Allermooiste hobby
Keppie en Vlinder geven hiermee aan dat de basis van clownerie serieus is. Beiden volgden er verschillende cursussen voor. Ed deed dat als eerste in een periode dat hij boventallig was verklaard en zonder werk kwam. "Ik deed toen al wat met improvisatietheater. In het publiek zat een ervaren clown die vond dat ik meer met mijn mimiek moest doen. Dat wekte meteen mijn interesse en het volgen van die lessen heb ik de allermooiste hobby gekregen" blikt de Ridderkerker terug. Echtgenote Wendy zag zichzelf in eerste instantie ook niet met een clownsneus lopen. Toen ze na een burn-out thuis kwam te zitten bleek de clowncursus de basis voor meer zelfvertrouwen en meer plezier. "Ik bloeide weer helemaal op. Vandaar mijn clownsnaam Vlinder."
Ed vernoemde zijn alterego naar zijn vader, die in de Rotterdamse haven de bijnaam Keppie had. "Waarom weten we niet, maar het klinkt goed."

Festival in Bosnië
Beiden hebben inmiddels weer een volle baan, maar zijn als clownsduo minimaal twintig zaterdagen per jaar op pad: "Het zou meer kunnen zijn, maar we doen bewust geen kinderfeestjes. We gaan niet een halfuurtje op commando leuk doen." Jaarlijks zijn de twee wel van de partij in Bosnië-Herzegovina, waar ze met de stichting Out of Area met een meerdaags festival duizenden kinderen bereiken. "Het is een reizend festival dat in een week tijd meerdere plaatsen aandoet. Het is dan een groot feest voor kinderen en volwassenen. De burgemeesters smeken ons bijna om weer terug te komen. Dus eind mei gaan we voor de zesde keer" aldus het paar. Ed en Wendy betalen de reis uit eigen zak. Voor extra middelen hopen ze op giften van mensen die de Bosnische kinderen ook een lach gunnen. "Ze hebben daar niet veel en zijn al met weinig blij. We zijn er iedere keer weer van onder de indruk."
Voor meer informatie: www.facebook.com/ClownsduoHarten2.