Afbeelding
Ingezonden

Bezorgt of bezorgd?

Algemeen

Elke gemeente dient haar inwoners te informeren over genomen besluiten, vergunningen en andere aandachtspunten. Ridderkerk doet dat niet alleen digitaal, dat wil zeggen op de gemeentelijke website, maar ook in de Blauwkai die elke week al bijlage in deze krant verschijnt. Dit overigens nadat de raad hier in 2015 op had aangedrongen. De keuze om de verspreiding van de Blauwkai te laten verzorgen door de Combinatie had alles te maken met het feit dat deze krant daadwerkelijk huis-aan-huis en bij elk adres in Ridderkerk wordt bezorgd. Zo weet men zeker dat elke inwoner op een goede en gelijke wijze wordt geïnformeerd. Naar verluidt is de gemeente nu voornemens om de Blauwkai niet meer door de Combinatie, maar door het Zuiden te laten verspreiden. Dit omdat het goedkoper zou zijn. Let wel, het is niet aan mij om een oordeel te geven of überhaupt onderscheid te maken in de kwaliteit van deze twee bladen, maar opmerkelijk is het wel. Over het algemeen ziet de gemiddelde Ridderkerker de Combinatie méér dan het Zuiden als haar 'plaatselijke' krant. Maar belangrijker, het Zuiden heeft nu niet bepaald een goede reputatie als het gaat over de kwaliteit van de bezorging. Niet alleen zijn de buitengebieden van Ridderkerk niet in de bezorging opgenomen, maar uit ervaring weet ik dat het met regelmaat voorkomt dat men het Zuiden zomaar een paar weken niet ontvangt. Dat het goedkoper is, valt dus te begrijpen. Goedkoop is echter niet altijd een goede koop en een platte bezuiniging zou wel eens ten koste kunnen gaan van de afgesproken dienstverlening aan de burger. Men mag dan ook hopen dat onze gemeente heldere en afdwingbare afspraken met de Persgroep maakt en dat die het Zuiden daadwerkelijk bezorgt in plaats dat men bezorgd moet zijn of men de Blauwkai nog wel ontvangt. 

Peter van Veelen 

Advertenties uit de krant