Nieuw Reijerwaard wordt geschikt gemaakt voor bedrijven

Werken of wonen op Nieuw Reijerwaard?

RIDDERKERK - Drie lokale partijen in Ridderkerk zetten in op een andere toekomst voor Nieuw Reijerwaard. Echt Voor Ridderkerk, Partij 18PLUS en Burger op 1 willen de ontwikkeling van dit bedrijventerrein stoppen. Er zouden woningen voor in de plaats moeten komen.
EVR-lijsttrekker Ad Los zegt een goed doortimmerd plan te hebben waarmee dit kan worden gerealiseerd. "We hebben al heel lang contacten met een bouwer en een projectontwikkelaar. Het is financieel en ruimtelijk haalbaar. Ook de Nederlandse Vereniging van Bouwbedrijven heeft zich achter dit plan geschaard. Ze vinden het een prachtige locatie" stelt Los. In de plannen van EVR zou de bedrijvigheid beperkt moeten blijven in de zogenoemde 'elleboog', waar nu al het pand van Van Gelder gebouwd wordt. Aan de andere kant, waar nog niets is ontwikkeld, zouden honderden huizen kunnen komen. Petra van Nes-de Man van Burger op 1 vindt dat het ook die richting op moet: "Het is de manier voor Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam om uit de kosten te komen. Er is de afgelopen jaren niets verkocht. We hebben hierover gesproken met de provincie en die staan er zeker niet onwelwillend tegenover."
Henk van Os van 18PLUS wil dat Ridderkerk ook met een ferm standpunt naar het provinciehuis stapt om het tij te keren. Vrijwel alle andere partijen geloven niet in dit scenario. Robert Kooijman van de ChristenUnie doet dit af als "een fabeltje": "We weten allemaal dat hier een duurzaam bedrijfsterrein voor AGF komt." Björn Ros van GroenLinks wijst erop dat alle besluiten hierover al zijn genomen. "Ook wij waren tegen, maar de hoogste rechter heeft zich hierover al uitgesproken. Het zou onbehoorlijk bestuur zijn als je nu tegen dat besluit in gaat."
Volgens Kees van der Duyn Schouten van de SGP is het niet in belang van Nieuw Reijerwaard als politici alsmaar blijven roepen dat het anders moet.