GroenLinks: Ontzorgen houdt in 'zorgen uit handen nemen'.

Verkiezingen

"Helaas wordt een deel van het geld voor de zorg niet gebruikt! Toch heeft het Rijk daarvoor het geld aan de gemeente gegeven!" GroenLinks Ridderkerk vindt dat daar verandering in moet komen. "Binnen de zorg zijn veel zaken goed geregeld. Nadeel is vaak dat je 'de weg' moet weten", zegt Kees Bouwman nummer 4 van de Ridderkerkse kandidatenlijst van Groenlinks en werkzaam in de zorg. Kees vervolgt: "De huidige zorg die geboden moet worden vanuit de Gemeente is de laatste jaren flink uitgebreid. Denk aan de Jeugdzorg en taken voor het wijkteam."

Kees geeft daarbij ook aan dat volgens GroenLinks de zorg dichter bij huis moet worden gebracht. "Er zijn ouderen die zorg thuis nodig hebben en vereenzamen en er zijn inwoners van Ridderkerk waarbij de papieren van de overheid, de gemeente en de belastingdienst te ingewikkeld zijn en verkeerd afgehandeld worden", geeft hij aan. Volgens hem zijn er mensen met schulden die zo snel oplopen dat men de post niet meer open maakt. Maar er uit schaamte ook daar geen actie op ondernemen en zo nog verder in de problemen raken.

GroenLinks wil helpen met ontzorgen
Groenlinks Ridderkerk wil dat de wijkteams dichter bij de voordeur en het liefst achter de voordeur meedenken en meehelpen. "We zouden iedereen willen vragen mee te kijken naar hun omgeving", geeft Kees aan en meldt ook dat als er signalen zijn dat het iets minder goed gaat, dat men dit aan wijkteam moet laten weten.

Als de stap naar het Koningsplein misschien te groot of te ver weg is dan kan het ook met de eigen huisarts besproken worden. "Laat hulp niet te laat op gang komen, want dan blijven de zorgen ook groot aanwezig", weet Kees uit eigen beroepsmatige ervaring. Hij heeft nog wel een tip: misschien moeten we een 'wijkteam brievenbus' bij de huisarts ophangen?"

GroenLinks wil een gemeente waar iedereen fijn kan wonen, leven en werken. En als er vanuit de gemeente de zorgen van alle inwoners minder worden dan willen ze daar alles aan doen.

Kees is samen met zijn vrouw jarenlang mantelzorger geweest. "Soms zijn mantelzorg taken zwaar en vragen veel uren en tijd, maar je krijgt er ook veel positiefs voor terug', zegt hij met een grote glimlach, wetende dat het ook hard werken is voor het goede resultaat. De ondersteuning werd ook geboden vanuit Karaat (nu Zorg en Welzijn) en Aafje. En een kort lijntje met de huisarts voor het nodige overleg. En dan toch gaat de emotie bij Kees de andere kant op als hij vertelt dat na een liefdevolle begeleiding in een hospice hun kennis is overleden. "Maar mede door de samenwerking met buren en professionals hebben wij als mantelzorgers en vrijwilligers toch een waardig einde geboden." Afsluitend geeft Kees aan dat ze het graag iedereen zouden gunnen om zo lang mogelijk thuis met hulp die afgestemd is op de behoefte te kunnen leven.

GroenLinks schrijft in het verkiezingsprogramma:
* Iedereen krijgt de juiste ondersteuning om zo zelfstandig mogelijk, met eigen regie, te leven.