Scootmobieltochten starten weer

RIDDERKERK - Net als vorig jaar zijn er ook dit jaar scootmobieltochten in Ridderkerk. Ontmoeting, gezelligheid en sociale contacten zijn het uitgangspunt. Deze tochten zijn een echt 'uitje' voor mensen met een scootmobiel, handbike of elektrische rolstoel.

Uit ervaringscijfers blijkt dat een groot gedeelte van de mensen in een scootmobiel er niet snel alleen op uit gaan. Ze weten de weg niet en zijn bang om pech te krijgen. Onder begeleiding of samen de weg op vinden ze fijner. Vanaf eind maart wordt daarom elke maand een scootmobieltocht georganiseerd. Er is een werkgroep opgezet die de tochten uitzetten en begeleiden. Stichting Welzijn Ridderkerk ondersteund dit initiatief.

Elke laatste donderdag van de maand wordt er verzameld bij Grandcafé Burgerzaken op het Koningsplein. Burgerzaken ligt centraal in Ridderkerk dus goed bereikbaar voor zowel mensen uit de wijk Bolnes als Drievliet. Naast de centrale ligging beschikt de locatie over praktische zaken zoals: invalide toilet, stroompunten om accu's op te laden, enz. Het restaurant naast het Ridderkerkse gemeentehuis is het vaste start- en eindpunt van de tochten.

De eerste tocht is gepland op donderdag 22 maart. Om 13.00 uur verzamelen ze bij Burgerzaken. Hier drinken ze eerste een lekker kopje koffie/thee. Daarna rijden ze een vooraf bepaalde route door Ridderkerk en omgeving. De routes worden zo uitgezet dat er zo min mogelijk stoplichten of gevaarlijke kruisingen zijn. De gemeente beschikt over een aantal mooie natuur- en recreatiegebieden, deze worden uiteraard niet vergeten. De tochten worden begeleidt door een aantal vrijwilligers. De route eindigt rond 16.00 uur met een lekker drankje bij Burgerzaken. Door het weer zijn de tochten minder lang dan in de zomerperiode. De tochten zijn nu rond de 15 km.

Deelname aan de scootmobieltochten levert nieuwe sociale contacten. Bewegen, ook met een scootmobiel zorgt voor verbinding. Iedereen van jong tot oud uit Ridderkerk en omgeving kan meedoen. Opgeven voor de eerste tocht op donderdag 22 maart is verplicht. Dit kan bij Henny Brouwer via h.brouwer40@upcmail.nl of bel 06–40810075. De kosten zijn € 5,00 per persoon. Het is belangrijk om warme kleding aan te doen. Als het weer te slecht is wordt de tocht verschoven naar de week erna. Voor meer informatie over de tochten kan er contact worden opgenomen met Jesper Lagendijk van Stichting Welzijn Ridderkerk via 0180–432350.