Nico Wendrich

Muziek van vier B's

RIDDERKERK - Afgelopen zaterdag 17 maart was de Opstandingskerk het inmiddels vertrouwde decor van het voorjaarsconcert van het Ridderkerks Symfonieorkest. Aan het concert ging een leerzame introductie vooraf over de mix van muziekstijlen en de componisten. Het concert zelf werd een gevarieerd programma met de majestueuze, grootse Coriolanus Ouverture van Beethoven als eerste deel. Dirigent Marcel Geraeds leidde het orkest vervolgens door een reeks vrolijke, traditionele maar bovenal energieke Roemeense dansen van componist Bartok. Galahad Samson, als gastsolist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, gaf vervolgens Kol Nidrei, dat 'alle geloften' betekent, van Bruch, de derde componist van de avond, een extra dimensie. Een indrukwekkende Adagio voor, in dit geval, altviool en orkest, waarvan de laatste klanken nog lang in het hoofd nagalmden.

Na de pauze werd opnieuw veel van de spanningsboog van de leden van het RSO geëist. De symfonie in C van Bizet vormde een geweldig slotstuk van de avond. Muziek van vier grote componisten wiens naam met een B begint is waardig vertolkt door het Ridderkerks Symfonieorkest. Het orkest werd terecht beloond met een staande ovatie.

Door Paul Balsters