Het houtwerk van de voormalige huishoudschool is in slechte staat

Staat van huishoudschool verslechtert zienderogen

Lydia van Meel luidt de noodklok voor de voormalige huishoudschool van Ridderkerk. "Er wordt al jarenlang geen onderhoud meer gepleegd en het gebouw gaat nu zienderogen achteruit" zegt de Ridderkerkse, die vreest voor het voortbestaan van dit karakteristieke gebouw aan de Koninginneweg: "Als de gemeente dit pand serieus wil behouden moeten ze er echt wat aan gaan doen."
Haar noodkreet lijkt de gemeente niet te bereiken. Op het verzoek om hierover te kunnen praten werd verwezen naar Vilex, dat nu met tijdelijke verhuur aan het leegstandsbeheer van de huishoudschool doet. "Zij doen het hoogstnodige aan de binnenkant om de gebruikers droog te laten zitten, maar voor het onderhoud aan de buitenkant zijn ze niet. Daar word ik weer voor naar het gemeentehuis verwezen. Ik heb zo niet de illusie dat dit snel wordt opgepakt" aldus Lydia.
Met een verzameling trieste foto's bracht ze de bijzonder slechte staat van de vroegere huishoudschool in beeld. Zij streed eerder voor het behoud van de oude Kuyperschool. "Dat heeft de gemeente ook laten verpauperen tot er uiteindelijk geen redden meer aan was. Dat dreigt zich hier nu te herhalen" wijst ze op de verzameling foto's van vochtplekken, scheuren en rottend hout.

Schimmelvorming
Een wandeling door de school heeft haar allerminst vrolijk gemaakt: "Aan alle kanten doet het vocht hier z'n vernietigende werking. Na de laatste storm hebben ze dan nog wel de dakpannen weer recht gelegd, maar je ziet her en der toch de sporen van lekkages. Je ziet het vocht in de muren zitten en ook de kelderruimte staat vol water. Dat doet het gebouw ook niet goed."
Op het verschillende plekken in het pand is er ook al schimmelvorming. Het meest zichtbaar is dit in een (afgesloten) toiletgroep, waar zwarte schimmel welig tiert aan wand en plafond. "Als hier iets kapot gaat wordt er alleen provisorisch gerepareerd. Over een luik dat dreigt door te zakken is een dikke plank gelegd en met ducttape worden ruiten bij elkaar gehouden. Gelukkig zijn nog veel ruimten in gebruik. Anders zou het allemaal nog erger zijn" merkt Lydia op.
De staat van het groen rond de vroegere school draagt ook niet bij aan de staat van het gebouw. Te hoog opgegroeide struiken brengen ook vocht naar de muren en houten sponningen van de ramen, die al jaren niet meer geschilderd zijn. "Op sommige stukken valt het hout al helemaal uit elkaar. Als dit niet snel wordt hersteld wordt restauratie straks onbetaalbaar" schat de strijdster voor de school in. Symbolisch is ook de eerste steen van 1951 volledig overwoekerd.

Zelf aanpakken
Voor de gemeente staan plannen voor de huishoudschool 'op slot' omdat er op papier nog een tramtracé voor het gebouw dreigt. Pas als die claim van de baan is kan er een nieuwe bestemming aan worden gegeven. "Als dit te lang blijft duren hoeven we straks helemaal niet meer na te denken over de toekomst van dit gebouw. Ook ik zie hier prachtige mogelijkheden voor een nieuwe invulling, maar dat vraagt wel een pand dat nog in redelijke staat is."
Lydia hoopt op bijval van de bevolking om zo mogelijk zelf zaken op te pakken. Voor reacties: huishoudschoolridderkerk@gmail.com.