Ridderkerk op kaart gezet met blues

Op zaterdag 14 april is het vijftiende Bluezy Bluesfestival in Ridderkerk. Met opnieuw een internationaal affiche. "Naast bands uit België en Frankrijk hebben we dit keer drie acts uit Amerika. We zetten hiermee echt iets bijzonders neer" vindt organisator en programmeur Nico Bravenboer.
De 75-jarige Ridderkerker staat al vanaf het begin aan het roer van het jaarlijkse bluesfestival. Het begon in 2003 ter opluistering van het tienjarig bestaan van het radioprogramma "Bluezy": "Daar is een mooie traditie uit ontstaan. Ik hoop ook dat het doorgaat als ik er ooit mee zal moeten stoppen. Hiermee is echt iets op de kaart gezet voor Ridderkerk."
Met de programmering probeert Bravenboer zich te onderscheiden van andere festivals. "Niet de acts die je overal kunt zien. Als goede bands door Europa toeren probeer ik die naar Ridderkerk te krijgen. Joey Gilmore, die nu voor het eerst naar Nederland komt, is verder alleen te zien in Oss en Haarlem. Daar hebben we echt een legende mee in huis"
Hoge verwachtingen heeft Nico ook van Jane Lee Hooker. "Die staan vrijdag nog op een bluesfestival in Basel en wij hebben ze een dag later. Daarna spelen ze in Nederland alleen nog in Eibergen."

Vrijwilligers
Voor de organisatie weet Bravenboer zich gesteund door een stichting en de inzet van zo'n dertig vrijwilligers, die ook komende zaterdag in touw zullen zijn. "Ik ben een liefhebber, maar ik zie altijd maar weinig van de bands. Hooguit een of twee nummers, want dan moet je weer muzikanten ontvangen of iets regelen. Als ik maar krijg te horen dat het goed was, ben ik achteraf tevreden."
Het Bluezy Bluesfestival is vanaf 15.00 uur in sporthal De Fakkel. Het middagprogramma wordt verzorgd door de Nederlandse bands GG and the Cruisers en Rootbag en de Belgische Boogie Beasts. 's Avonds is de beurt aan Jane Lee Hooker, Big Daddy Wilson, Nico Duportal & His Rhythm Dudes en Joey Gilmore feat. Fat Harry & The Fuzzy Licks. Kaarten kosten € 25 in de voorverkoop of € 30 op de dag zelf: www.bluezybluesfestival.nl.