Hans Huizer verzorgde ruim 37 jaar reanimatielessen

Punt achter duizenden reanimatielessen

Na ruim 37 jaar is Hans Huizer gestopt met het geven van reanimatielessen in Ridderkerk. Hij gaat in juli van dit jaar met pensioen en zal er daarom ook als instructeur een punt achter zetten.
Huizer zat jarenlang op de ambulance en werkt nu nog op de meldkamer. "Ik had een collega die elders al reanimatielessen gaf. Hij vond dat ook wel wat voor mij" vertelt de Ridderkerker over zijn start als docent. Hij werd de vaste instructeur van de lokale afdeling van de Hartstichting, die hier in de persoon van Jopie Snijders een bijzonder actieve ambassadrice had: "We hebben honderden mensen het reanimeren bij mogen brengen. Ik was altijd trots als iemand het in de praktijk had toegepast en daarmee een leven had gered. Want daar doe je dit immers voor."

Brandweer
Naast de reanimatietrainingen voor particulieren gaf Huizer ook trainingen aan de brandweer. Dat deed hij niet alleen in de Ridderkerkse kazerne, maar voor vele korpsen in de regio. Ook veel bedrijven deden een beroep op hem. "Dat is minder geworden toen de BHV'ers in zwang zijn gekomen. Ook EHBO-verenigingen zijn zich gaan toeleggen op reanimatie" vertelt de docent, die zijn groepen ook kleiner zag worden door nieuwe regelgeving. Voorheen mocht hij met groepen van 15 personen oefenen, maar nu is dat beperkt tot maximaal zes cursisten. Ook werden lokale afdelingen van de Hartstichting samengevoegd. Dat resulteerde in 2006 in een fusie met Barendrecht en Zwijndrecht en de vorming van de stichting ZBR voor Reanimatie en AED onderwijs. Onder die vlag verzorgde Huizer de laatste jaren zijn lessen: "Die kleine AED's vind ik een prachtige uitvinding. De overlevingskansen zijn echt groter als mensen er op tijd mee zijn en ook weten wat ze moeten doen."

Trouwe herhalers
Zijn besluit om te stoppen viel vooral zwaar voor zo'n zestig plaatsgenoten die trouw de herhalingslessen zijn blijven volgen. "Er zat een mevrouw bij die al sinds 1982 meedoet. Als mensen afhaakten was het vaak omdat ze zich te oud begonnen te voelen. Ik vind het voor die trouwe groep heel jammer, maar ook ik moet er een keer een punt achter zetten" ervaart de instructeur.
Hans Huizer begon zijn trainingen in de voormalige Blaakschool en mocht ze later voortzetten in het nieuwe gebouw van OBS De Piramide. "Ik ben daar altijd zeer gastvrij ontvangen. Ik had zelfs een eigen sleutel. Laatst kwam ik er een docent tegen die dacht dat ik al jaren geleden gestopt was. We lieten het dus altijd netjes achter" besluit de docent.
De Stichting ZBR heeft geen opvolger voor Huizer in Ridderkerk. Wie de herhalingslessen wil (blijven) volgen kan zich melden voor trainingen in Barendrecht: alyvanderwal@upcmail.nl / 0180-617696 of nelvandongen@kpnplanet.nl / 0180-616582.