Chris Heidstra had de beste speech

Chris Heidstra door UNICEF gekroond

RIDDERKERK - De 14-jarige Chris Heidstra uit Ridderkerk is de nieuwe Koningin van de Jeugd. Zij gaf de beste speech tijdens de sprekerswedstrijd die plaatsvond op het UNICEF Kinderrechten Debattoernooi, afgelopen weekend (21 april) in Arnhem. Zij zal het komende jaar Nederlandse jongeren een stem geven, onder andere door een zelfgeschreven troonrede te houden tijdens Kleine Prinsjesdag op 14 september in de Ridderzaal.
Ruim 200 scholieren deden mee aan het grootste debattoernooi over kinderrechten in Nederland, dat UNICEF en de Stichting Nederlands Debatinstituut samen organiseerden. Het toernooi vond plaats op het Stedelijk Gymnasium in Arnhem, waar 24 jongeren om de titel van Koning(in) van de Jeugd streden. Chris Heidstra van het Willem de Zwijger College uit Papendrecht was de meest bevlogen spreker. Zij kreeg na haar verkiezing de kroon opgezet door de Koningin van de Jeugd van 2017, de 15-jarige Sann Leisink uit Zwolle. Sann voerde afgelopen jaar meerdere gesprekken met bewindslieden en politici over jongerenparticipatie en sprak onder andere met VWS-minister Hugo de Jonge en minister-president Mark Rutte.

Beter milieu
Chris Heidstra neemt nu het stokje over en wil zich vooral sterk maken voor een beter milieu. 'Veel kinderen denken dat het milieuprobleem te groot is om zelf op te lossen. Maar als Koningin van de Jeugd wil ik laten zien dat elk steentje bijdraagt aan één grote kei. Samen zijn we de oplossing', aldus Chris. Opgroeien in een gezonde leefomgeving is een belangrijk thema in het Kinderrechtenverdrag en stond centraal in de speech van Chris.

Woordenstrijd
Tijdens het debattoernooi ging het er minstens even bevlogen aan toe. Stellingen waar de scholieren over debatteerden gingen over onderwerpen die voor kinderen van belang zijn zoals jongerenparticipatie, het recht op privacy en op vrije tijd. Ondanks het mooie weer gingen maar liefst 47 debatteams de woordenstrijd met elkaar aan. De debatten werden gejureerd door ruim 100 vrijwilligers en werden begeleid door de Stichting Nederlands Debatinstituut. De acht beste teams mogen op Kleine Prinsjesdag in debat met Kamerleden in de Ridderzaal. Dit zijn het Coornhert Gymnasium uit Gouda, het Raayland College uit Venray, het Haarlemmermeer Lyceum uit Hoofddorp, het Willem de Zwijger College uit Papendrecht, de Werkplaats Kindergemeenschap uit Bilthoven, het Revius Lyceum uit Doorn en het Spinoza20first en Calandlyceum uit Amsterdam.