Herman van Beek (St.Stolpersteine Ridderkerk) en Alie Tas (Historisch Genootschap) bij de Stolpersteine in Oostendam Foto: Johan Kruithof

Ridderkerk en Hendrik-Ido-Ambacht herdenken Oostendams gezin

RIDDERKERK - Het is dit jaar 75 jaar geleden dat de Oostendamse slager Abraham Den Hartog en vijf van zijn kinderen om het leven kwamen.
Abraham en zijn gezin woonden aan de Kerkstraat in Hendrik-Ido-Ambacht. In 1925 verhuisde het joodse gezin naar een huis enkele tientallen meters verderop aan de Damstraat. Daarmee kwam het officieel in gemeente Ridderkerk te wonen, maar bleef het in Oostendam.
Abraham en zijn kinderen Elisabeth, Simon, Stijntje, Rosetta Sara en Sara Betrina verloren het leven in 1943 in verschillende Duitse kampen. Ook de man van Stijntje, Henri Frank, werd omgebracht. Betrina Regine, de jongste dochter van Abraham, overleed in 1944 in een kamp.
Abraham, Simon, Rosetta Sara en Sara Betrina moesten hun huis in Ridderkerk ontvluchten en keerden niet weer. Ter herinnering aan hen zijn enkele jaren geleden voor dat huis vier Stolpersteine geplaatst.
Historisch Genootschap Hendrik-Ido-Ambacht, het 4/5 mei comité Hendrik-Ido-Ambacht en Stichting Stolpersteine Ridderkerk willen graag de gehele familie herdenken. Daarom dragen zij bij aan een namenmonument dat in Amsterdam gebouwd wordt.
Het Holocaust Namenmonument Nederland wil de namen van alle ongeveer 102.000 Nederlandse joden, Sinti en Roma die in de Tweede Wereldoorlog omkwamen op het monument plaatsen en daarmee de omvang van de immense ramp tastbaar maken voor de huidige en toekomstige generaties. Voor meer informatie: www.holocaustnamenmonument.nl.