Amnesty op de Pinkstermarkt

RIDDERKERK - Het wordt steeds gevaarlijker om op te komen voor mensenrechten. Meer dan ooit krijgen mensenrechtenverdedigers te maken met intimidatie, geweld en gevangenisstraf. Om hier aandacht voor te vragen voert Amnesty International op 19 mei een bijzondere actie tijdens de Pinkstermarkt in Ridderkerk.

Wereldwijd nemen mensen enorme risico's omdat ze onze rechten verdedigen. Mensenrechtenactivisten worden lastiggevallen, gemarteld, en zelfs gedood. Alleen omdat zij hun nek uitsteken voor anderen. In 2016 werden 281 mensenrechtenverdedigers vermoord en sinds 1989 werden meer dan 3.500 mensen vermoord. Het werk van activisten is enorm belangrijk: zonder hun moed zou de wereld minder rechtvaardig zijn. Men moet daarom voor deze moedige mensen opkomen. Zodat zij hun werk in veiligheid kunnen doen.

Op de pinkstermarkt: het oneerlijke tafelvoetbalspel

Amnesty voert actie voor mensenrechtenverdedigers met een speciale mensenrechten-variant op het tafelvoetbalspel. En net als in de echte wereld, hebben de teams geen gelijke kansen: kun je nog wel winnen als de regels tegen je zijn en je met een achterstand begint? Het team van de mensenrechtenverdedigers neemt het op tegen het team van de machthebbers. Maar de keeper van de machthebbers (Poetin) is extra breed en zijn doel extra klein. Bovendien starten de machthebbers met een 2-0 voorsprong.

Actie voor Arash Sadeghi uit Iran

Naast het tafelvoetbalspel, kunnen de bezoekers  Amnesty's petitie voor Arash Sadeghi (30) uit Iran tekenen. Sadeghi nam deel aan demonstraties voor meer democratie in zijn land. Ook deelde hij informatie over de mensenrechtensituatie in Iran met Amnesty International en de Verenigde Naties. Sinds 2016 zit hij een gevangenisstraf uit van 19 jaar. Hij zat lang in eenzame opsluiting en werd gemarteld. Amnesty roept de Iraanse autoriteiten op Arash Sadeghi onmiddellijk vrij te laten. Bezoek op de pinkstermarkt in Ridderkerk de Amnesty-stand, doe mee aan het voetbalspel en teken de petitie.