Astrid Seip en Kay met het boek
Astrid Seip en Kay met het boek "Mama, ik ben een jongen" Foto: Johan Kruithof

Over een meisje dat jongen werd

RIDDERKERK - Een boek dat steun kan geven aan ouders en kinderen in dezelfde situatie. "Maar ook een boek voor iedereen die meer wil weten over genderdysforie. Wij kregen er nog vaak vragen over" zegt Astrid Seip, die een nieuw boek heeft geschreven over haar ervaringen met een dochter die zich een jongen voelt.
De Ridderkerkse ziet het boek als een verbeterde versie van "Roze met blauw lint" dat drie jaar geleden verscheen. Achteraf bezien vond de schrijfster dat boek niet af: "Ik wilde te graag dat dit verhaal in druk kwam. Ik had kritischer moeten zijn op verbeterpunten."
Onder de titel "Mama, ik ben een jongen" presenteert Astrid herschreven hoofdstukken en is het verhaal aangevuld met de gebeurtenissen in de afgelopen drie jaar. Met de gekozen vorm lijkt het nu allemaal uit haar dagboek te komen. De lezers maken zo stapsgewijs mee hoe Britt verandert in Kay en hoe de familie en de omgeving hiermee om is gegaan. "Wij zijn hier altijd heel open over geweest. Op school is het goed opgepakt. Kay is er nooit om gepest en wordt gewoon als een jongen gezien" vertelt een trotse moeder.

Niet over rozen
Het boek maakt ook duidelijk dat het niet allemaal over rozen gaat. Eerst moeten de ouders zelf wennen aan het idee. Daarna stuiten ze regelmatig op onbegrip of onhandigheid in de omgang met een meisje dat als jongen gezien moet worden. Daarbij moet de stap gezet worden naar de medische wereld, hoewel het voor Kay nog te vroeg is voor hormoonbehandeling. Astrid heeft zich voorgenomen om later ook met een boek te komen over daadwerkelijke geslachtsverandering.
Kay vindt het allesbehalve bezwaarlijk dat het allemaal zo persoonlijk wordt opgetekend. "Als het andere kinderen helpt die in dezelfde situatie zitten is er veel gewonnen. Het taboe is er wel zo'n beetje vanaf, maar er nog niet altijd begrip."

"Mama, ik ben een jongen" is uitgegeven op een apart (vierkant) formaat. Het 148 pagina's tellende boek kost € 18,99 en is bij alle boekhandels te bestellen. Ook verkrijgbaar via: www.boekscout.nl.