Gedeputeerde Floor Vermeulen in de vergadering op 16 mei

Tramtracé als stok achter de deur

RIDDERKERK - De gemeente Ridderkerk lijkt ook de komende jaren vast te zitten aan het vrijhouden van ruimte voor een tram. Het schrappen van het tramtracé staat niet in de actualisering van de Visie Ruimte en Mobiliteit (VRM) van de provincie. Gedeputeerde Staten gaan niet mee in de bezwaren van de gemeente over het op de kaart houden van de Ridderkerklijn.
Het gemeentebestuur heeft bij de provincie ingebracht dat het vasthouden aan de tram de gemeente belemmert in een aantal ontwikkelingen. Volgens het college heeft dit tramplan geen enkele prioriteit meer en zijn er ook geen financiële middelen voor gereserveerd. Ridderkerk wil samen met vervoersautoriteit MRDA inzetten op hoogwaardig busvervoer, waarvoor de bestaande infrastructuur benut moet worden. Ook wat betreft de MRDA kan daarom de ruimtelijke reservering worden geschrapt.
Gedeputeerde Floor Vermeulen vindt dit voorbarig. Hij stelt dat er nog geen andere optie is. "Er is nog geen alternatief voor in de plaats gekomen. De gemeente en MRDA zullen moeten komen met een goed plan voor hoogwaardig openbaar vervoer. Dat is niet een provinciale bus die toevallig langsrijdt" stelde hij vorige week in de Commissie Ruimte en Leefomgeving van Zuid-Holland. Deze commissie boog zich op 16 mei over de voorgestelde wijzingen in de VRM. Er zijn maar weinig Statenleden die vinden dat ook Ridderkerk aan dit lijstje moet worden toegevoegd. "Je komt er niet zomaar in en je kunt er niet zomaar uit" aldus Janelle Bade (D66), die GS in deze steunt. Ook de woordvoerders van VVD, PvdA en GroenLinks stellen dat het tracé nu niet kan worden losgelaten. Jeffrey Rijken (PVV) vindt dat er wel een streep door kan. "We moeten dit niet openhouden voor een tram die er mogelijk in 2096 komt. De gemeente heeft hier last van."
In de ogen van Henk van Dieren (SGP/CU) moet er wel een optie voor een tracé blijven, maar hij ziet de Rotterdamseweg hiervoor ook als een goed alternatief: "Het hoeft niet door stedelijk gebied."
Laurine Bonnewits (VVD) stelt dat het wachten is op de uitkomsten van nog lopende onderzoeken. "Ik heb begrip voor het Ridderkerkse standpunt, maar het is lastig om later iets opnieuw in te voeren. Het tracé kan mogelijk ook ingevuld worden met een buslijn. Zodra er helderheid is verschaft kan de reservering eruit."

Concreet plan
Volgens Paul Rijken (CDA) moet de provincie aan Ridderkerk laten weten wat er gedaan moet worden om van de tramclaim af te komen. Gedeputeerde Vermeulen is daar helder over. "Er lag een concreet plan voor een tram en er zal een concreet plan voor in de plaats moeten komen."
De provinciebestuurder is bang dat er de komende jaren niets gebeurt als nu besloten wordt om het tracé te schrappen. Hij wil het als stok achter de deur houden: "Mijn vrees is dat de gemeente anders niet zal bewegen."
Bij een keuze voor een andere vorm voor hoogwaardig openbaar vervoer moet wat betreft Vermeulen ook zicht zijn op financiering. "Het mag niet uitkomen op gebrek aan middelen bij de MRDA en dat Ridderkerk in de toekomst geen goed OV zal hebben."