Over rails door Ridderkerk valt ook met de nieuwe coalitie niet te praten

Geen tram of lightrail

Voor het verkeer en openbaar vervoer wil de nieuwe coalitie voor Ridderkerk een verkeer- en vervoersplan opstellen en dit plan afstemmen met de buurgemeenten. Dit voornemen is aangekondigd in het nieuwe coalitieakkoord.
"We willen goed hoogwaardig openbaar vervoer over de weg en over het water, dat met modern materieel voorzien van schone technieken wordt uitgevoerd. We willen geen tram. We willen openbaar vervoer dat zo veel mogelijk is afgestemd op de gebruikers" stellen de vijf partijen.
Met het nieuwe vervoersplan als basis wil de gemeente optrekken met de vervoersautoriteit MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) en de Drechtsteden.
De Drechtraad besloot eind vorig jaar een onderzoek te starten naar de haalbaarheid van lightrail vanuit  Sliedrecht langs Papendrecht, Alblasserdam en Ridderkerk, waarna deze lijn van 18 km moet aanhaken bij de metro in Rotterdam.  De Ridderkerkse coalitiepartijen staan er niet voor te trappelen. "Dit wordt het zeker niet als ook dit dwars door onze gemeente moet" aldus Kees van der Duijn Schouten (SGP). Wat betreft Henk van Os (Partij 18PLUS) moet de Ridderkerkse inzet blijven op hoogwaardig busvervoer: "Bussen zijn veel flexibeler. En de meeste Ridderkerkers zitten echt niet op rails te wachten."
Net als het vorige college hopen de nieuwe coalitie dat de provincie snel een streep door het tramtracé zet. "Die claim wordt langzaam een heel vervelende. Het blokkeert de ontwikkelingen op verschillende punten" aldus Van der Duijn Schouten.
Het gebruik van het openbaar vervoer kan volgens het coalitieakkoord gestimuleerd worden door de inrichting van veilige fietsenstallingen bij opstapplaatsen. Onveranderd blijft het verzet tegen een brug of autoveer naar de Krimpenerwaard.