Truus Luijendijk (69)

Waar kennen we jou van?

Ik werk ruim 25 jaar bij de Wereldwinkel in Ridderkerk. Op papier werk ik eens in de vier weken in de winkel, maar in werkelijkheid ben ik er veel vaker te vinden. Ik ben hoofd inkoop en contactpersoon voor de kerstpakketten. Het is heel leuk werk om te doen. Ik woonde vroeger drie jaar in Indonesië met mijn gezin en zag daar veel armoede. Toen wist ik dat ik daar iets voor wilde doen. Ik heb altijd veel vrijwilligerswerk gedaan voor de school van mijn kinderen, de kerk en voor Noordhaven. Het geeft energie en voldoening.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben in september 45 jaar getrouwd met Jan. We hebben drie kinderen van 43, 38 en 35 jaar. Inmiddels hebben we ook zes kleinkinderen waarvan de oudste zes jaar is.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Wij woonden vroeger in IJsselmonde en mijn moeder had een drogisterij. Op zondagen was de winkel natuurlijk dicht en dan kon ik daar uren 'winkeltje' spelen.

Waar word je gelukkig van?

Ik ben een gelukkig mens. De kleinkinderen maken me enorm gelukkig. En eens in het jaar gaan we met het hele gezin een week op vakantie. Dit jaar wordt het Spanje. Heerlijk. In totaal zijn we dan met z'n veertienen.

Waar ben je verdrietig om geweest?
Dierbaren verliezen. Toen ik zestien jaar was, overleed mijn vader heel plotseling tijdens het grasmaaien. Dat heeft er ontzettend ingehakt.

Van wie krijg je inspiratie?

Van Jan, hij pept me op en helpt me. Ik ben twee jaar geleden voorzitter van Vrouwen van Nu geworden. Dat deed ik vooral omdat de club bijna opgeheven zou worden vanwege het gebrek aan bestuursleden. Ik vond het eng om zoveel mensen tegelijk toe te spreken. Jan heeft me daarbij geholpen en inmiddels gaat het stukken beter.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Als er toch geen armoede meer zou zijn in ontwikkelingslanden. Dan zou de Wereldwinkel ook niet nodig zijn. Dat is een grote wens. Daarnaast hoop ik natuurlijk dat ons gezin gezond blijft.

Ik ben bang voor kikkers en muizen

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Enthousiast, spontaan en geïnteresseerd.

Hoe sta je 's morgens op?

Wij gaan na twaalven naar bed en komen er rond acht uur uit. Ik start de dag met een bakkie yoghurt en cruesli. Dan kijk ik wat er deze dag op het programma staat. Ik ben ook echt een lijstjesmens, dat schept overzicht.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Schuimgebak. En tompoucen.

Wat zijn je angsten?

Dat er iets gebeurt met Jan of de (klein)kinderen. Ook ben ik bang voor kikkers en muizen. Die zitten nogal vaak in de tuin.

Wat vind je stom?

Mensen die zich laten lijden door macht en jaloezie.

Wat heb je geleerd van je moeder?

Om mensen te helpen waar ik kan.

Waar kijk je naar op televisie?

Ik houd van sport. Voetbal en schaatsen. Nu het WK bezig is, kijk ik ook graag. Ik ben bijna blij dat Nederland niet meedoet. Is het ook niet zo spannend. Ik kijk ook naar Jinek en muziekprogramma's zoals 'Nederland zingt'.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Ik zou wel wat meer discipline willen hebben om te bewegen. Dat doe ik echt te weinig.

Wat zijn je hobby's?

Ik zing bij het Bethelkerkkoor in Zwijndrecht. Ik houd van tuinieren en met Jan samen bezoek ik graag tuinen. Als we op vakantie zijn, zoeken we altijd wel een tuin op.

Wie heb je voor het laatst gebeld?

Ik had mijn jongste dochter aan de telefoon voor een Vaderdagcadeautje. Inmiddels hebben we Vaderdag gevierd.

Wat is je favoriete quote?

Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag. Deze spreuk hangt ook in de woonkamer.

Ook iemand opgeven voor deze rubriek? Mail naar
astrid@baruitgeverij.nl.