De Amerikaanse Marion van der Loo tussen Hans van Gelder en Adrie Maliepaard

Ontmoeting met Marion van der Loo

RIDDERKERK - In het boek "Slikkerveer", deel 2 van de serie "Een historische wandeling door de oude kernen van Ridderkerk", beschrijft Adrie Maliepaard een huis met achterliggend hoenderpark met de naam "De Toekomst", dat in de jaren 1922 t/m 1925 was gelegen aan de Kievitsweg, naast het Donckse Bos, op het voorste gedeelte van het huidige waterwinveld.
Dat dit hoenderpark daar gevestigd is geweest kwam aan het licht, nadat in de notulen van de gemeenteraad uit die tijd verzoeken werden aangetroffen van ene mevrouw W.C.S. van der Loo-van Oostveen om op het door haar van de gemeente Ridderkerk gepachte perceel grond een woonhuis, nachthokken voor de exploitatie van een hoenderpark, varkenshokken en een grootveestal te mogen bouwen.
Zij was op huwelijkse voorwaarden getrouwd met de Rotterdamse makelaar W.P.A. van der Loo, een telg uit een welgestelde familie, en wilde zelf voor haar kinderen op deze plek buiten de stad een toekomst opbouwen, vandaar de benaming van dit huis en hoenderpark. Het was nog kort na de Eerste Wereldoorlog en de zaken liepen in die tijd zo slecht dat het makelaarsbedrijf van haar man het financieel zo zwaar kreeg dat het uiteindelijk in 1923 failliet ging. Vanuit de familie Van der Loo was geen hulp te verwachten, want het huwelijk had nooit haar goedkeuring gehad, en daarom was hij geheel op zichzelf aangewezen. Ook de inmiddels draaiende hoenderfokkerij van mevrouw Van der Loo-van Oostveen kreeg de ene na de andere tegenslag te verwerken en moest twee jaar later ook noodgedwongen worden beëindigd. Het was financieel allemaal niet meer rond te krijgen. Met name de kosten die zij voor de erfpacht aan de gemeente moest betalen deden haar de das om.

Afgebrand
In die periode liep ook het huwelijk van mevrouw Van der Loo-van Oostveen op de klippen. Haar man vertrok naar Amerika, om daar een nieuwe toekomst op te bouwen. Zijn broer was hem daar al in voorgegaan. Zij bleef met haar kinderen achter aan de Kievitsweg.
Het noodlot slaat vervolgens definitief toe als op 3 april 1925 de hoenderfokkerij ook nog eens tot de grond toe afbrandt. Samen met haar kinderen vindt zij elders in Ridderkerk tijdelijk onderdak. Het perceel grond wordt schoongemaakt en is er van het voormalige hoenderpark "De Toekomst" niets meer te zien, op de stenen veestal na, die daar nog tot in de zestiger jaren van de vorige eeuw heeft gestaan. Begin 1926 vertrekt mevrouw Van Oostveen met haar kinderen van Ridderkerk naar Den Haag en heeft daar een baantje als kantoorbediende. Begin 1927 komt haar ex-man, inmiddels landbouwer te Philadelphia, haar en zijn kinderen opzoeken en vraagt of zij meegaat naar Amerika. Zij stemt in op voorwaarde dat ze dan eerst opnieuw trouwen, wat vervolgens op 2 februari 1927 plaatsvond.

Naar Amerika
Op 2 maart 1927 vertrokken zij voorgoed met de s.s. "Volendam" van de Holland Amerika Lijn naar New York, om in Amerika een poging te wagen samen een nieuwe toekomst op te bouwen. Ook dat viel niet mee, maar ze zijn desondanks nooit meer teruggekeerd naar Nederland.
Tijdens het onderzoek naar dit hoenderpark aan de Kievitsweg is het Hans van Gelder, na het nodige speurwerk, gelukt om een kleindochter van mevrouw Van der Loo-van Oostveen in Springfield, Illinois te traceren, en heeft via haar aanvullende informatie en foto's weten te bemachtigen. Hij heeft nog regelmatig per e-mail contact met haar. Deze Marion van der Loo is jarenlang dirigent geweest van het "Illinois Symphony Orchestra" en de laatste jaren van de "Springfield Choral Society". Vorig jaar heeft ze besloten om in 2018 een punt achter haar carrière te gaan zetten en deze o.a. af te sluiten met een concerttour door Nederland, het geboorteland van haar vader, en Duitsland. Vorige week was zij met een deel van het koor, bijgestaan door haar partner als organiste, in Nederland om afscheidsconcerten te geven in de "Grote of St. Bavokerk" in Haarlem en de "Westerkerk" in Amsterdam. Op 12 juni bracht het gezelschap o.a. een bezoek aan de molens van Kinderdijk. Dat was een uitgelezen moment om haar aldaar op te wachten en het boek "Slikkerveer", met daarin een stuk levensgeschiedenis van haar grootouders en vader, persoonlijk te overhandigen. Zo beleefden Adrie en Hans die hun eigen historische ontmoeting.