Eind mei was er forse lekkage in de voormalige huishoudschool
Eind mei was er forse lekkage in de voormalige huishoudschool Foto: Leonie Gravesteijn

Behoud met pappen en nathouden

RIDDERKERK - De bouwkundige staat van de voormalige huishoudschool verontrust de fracties van PvdA en Leefbaar Ridderkerk. Na eerdere klachten over het gebrekkig onderhoud waren er eind mei forse lekkages in de oude school aan de Koninginneweg.
PvdA-raadslid Arianne Ripmeester vindt dat de gemeente al veel eerder actie had moeten ondernemen. "We moeten niet pas gaan repareren als er binnen al een zwembad is ontstaan" stelt zij verwijtend in de richting gemeentebestuur. Wethouder Volbregt Smit zegt dat de gemeente de lekkages als verantwoordelijke partij gaat oplossen. "We doen datgene wat nodig is om ervoor te zorgen dat dit gebouw in stand blijft" reageerde de wethouder vorige week op vragen in de gemeenteraad.
Een daadwerkelijke renovatie voor de vroegere LNHO zit er vooralsnog niet in. De toekomst van het gebouw is ongewis als het tramtracé over de Koninginneweg niet officieel wordt geschrapt. Met die onzekerheid niet teveel kosten maken aan deze oude school en kan er ook geen andere bestemming aan worden gegeven.

Tijdelijk gebruik
Om te voorkomen dat een leegstaand gebouw zal uitnodigen tot vandalisme en mogelijk erger, heeft de gemeente het pand tijdelijk in beheer gegeven aan Vilex. Dit bedrijf verhuurt de lokalen nu aan diverse bedrijfjes en andere organisaties, die op deze manier goedkoop gehuisvest zijn. "We proberen op deze manier het gebouw te behouden tot zeker is wat we ermee kunnen. Vilex is verantwoordelijk voor de binnenkant en de gemeente voor de buitenkant" zegt wethouder Smit over de taakverdeling.
Volgens huurders wordt er vaak slechts provisorisch hersteld met bijvoorbeeld een balk over een doorzakkend luik, ducttape op kapotte ramen en afsluiting van ruimten waar zwarte schimmel in opmars is.

Onderzoek
Michel Ouwens van Leefbaar Ridderkerk vraagt zich af of de gemeente beschikt over een recent bouwkundig rapport. Het antwoord van de wethouder is nee en hij laat ook niet zo'n rapport opstellen. "Op dit moment is daar geen noodzaak voor. Er wordt nu steeds gereageerd op de signalen. Een luxe pand is het nu zeker niet, maar het wordt ook niet verhuurd tegen commerciële tarieven" aldus Smit.
Ouwens meent dat de gemeente de kop in het zand steekt door nu geen onderzoek te willen doen. Volgens Ripmeester is met het gebrekkige onderhoud de veiligheid en gezondheid van de gebruikers in het geding.