Wethouder Cora van Vliet in de gemeenteraad van 14 juni:
Wethouder Cora van Vliet in de gemeenteraad van 14 juni: "Het vet is van de botten"

Extra middelen voor Wmo en klantmanagers

RIDDERKERK - De gemeente Ridderkerk steekt ruim 2,5 miljoen euro extra in de uitvoering van taken voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet. Met gemengde gevoelens is de gemeenteraad hiermee vorige week akkoord gegaan.
Extra middelen zijn volgens het gemeentebestuur nodig door de groei van de zorgvraag en stijging van het aantal bijstandsgerechtigden. "Als we nu niets doen krijgen we alleen maar nog langere wachtlijsten" aldus wethouder Cora van Vliet. Zij wijst erop dat nu de wettelijke termijnen voor de Wmo niet worden gehaald. Dat moet binnen zes weken, maar zijn er nu tien. Evenmin lukt het nu om iedereen snel te koppelen aan een klantmanager. "Het vet is van de botten. We moeten nu investeren. De mensen zijn overladen met werk en de rek is eruit" aldus de wethouder in haar pleidooi om de organisatie op orde te krijgen.
De raad is niet blij met deze dure 'erfenis' van het vorige college. "Waarom zijn we hier niet eerder over geïnformeerd?" vraagt Björn Ros (GroenLinks) zich af. Alle fracties van de oppositie delen die kritiek. "Vier weken een nieuw college en nu al een greep uit de kas" schampert Karin Kayadoe (Leefbaar Ridderkerk). Aangedrongen is op uitstel en meer informatie over deze dossiers. "Dit voelt nu als een blanco cheque" zegt Petra van Nes-de Man (Burger op 1) over het gemis van een knelpuntenanalyse en een plan van aanpak. Ook de VVD en D66 vinden de onderbouwing onvoldoende om voor te kunnen stemmen.
Dat deden wel de coalitiepartijen en de PvdA. "Het gaat ons om de juiste zorg. We nemen onze verantwoording en gaan aan de slag. We vertrouwen erop dat dit college gaat investeren in verbetering van de kwaliteit" aldus Erna de Wolff-ter Beek (ChristenUnie). "Al onze zorgen die we de afgelopen jaren hebben geuit zijn met dit voorstel bevestigd. Wij willen ons constructief opstellen, maar wensen ook beter geïnformeerd te worden" onderstreept Arianne Ripmeester (PvdA).