Willem de Roodt ontving de zilveren medaille van het Carnegie Heldenfonds

Heldenmedaille voor reddingsactie

Burgemeester Attema heeft donderdagmiddag 21 juni de zilveren draagmedaille met loffelijk getuigschrift van de Stichting Carnegie Heldenfonds uitgereikt aan de heer W. J. de Roodt uit Ridderkerk. Hij was voor deze onderscheiding door de politie voorgedragen voor zijn optreden na een ongeluk op 4 april 2017.
Op die dag vond een eenzijdig ongeval plaats op de Rotterdamseweg. Een auto met daarin twee vrouwen van 27 en 28 jaar was op de betonnen afscheiding terecht gekomen, raakte vervolgens twee bomen en sloeg twee of drie keer over de kop. Vermoedelijk raakte het voertuig daarna nog een boom en viel het brandend terug in de naastgelegen sloot. De mede-inzittende kwam door verbranding om het leven. De bestuurster wist zelf uit de auto te klimmen en werd door Willem de Roodt lopend in de sloot gezien. De Ridderkerker was op het moment dat het ongeluk gebeurde met zijn vrouw in de buurt aan het wandelen. Hij alarmeerde 112, rende naar de sloot en sprong er direct in toen hij zag wat er aan de hand was. Hij pakte de in de sloot dwalende vrouw vast en hielp haar naar de kant. Dat was niet zonder gevaar. Het gebeurde vlakbij de brandende auto en er was benzine op het water gestroomd. "Wat de heer De Roodt gedaan heeft is echt heel bijzonder en is iets om heel dankbaar voor te zijn" aldus burgemeester Attema, die hiervoor de hoogste onderscheiding van het Carnegie Heldenfonds mocht uitreiken.