Foto: Johan Kruithof

"De Wissel": Energiezuinige sporthal met vloerverwarming

RIDDERKERK - "Een kleine energiecentrale" omschrijft Arie Aalbers (directie LIAG architecten en bouwadviseurs) de nieuwe sporthal "De Wissel" in het Reijerpark ook wel. Hij wil ermee aangeven dat het nu in aanbouw zijnde complex zonder aardgas zelfvoorzienend is door gebruik van moderne energietechnieken: "Zonnepanelen, warmtepompen, luchtbehandeling en de gekozen materialen maken dit het meest duurzame gebouw van Ridderkerk."
Met LIAG architecten en bouwadviseurs realiseerde Aalbers al meer energiezuinige nieuwbouw voor universiteiten en ziekenhuizen. Het recent geopende Prinses Maxima Centrum kwam ook van de teken- en rekentafels van dit architectenbureau.
"Wij bouwen in heel de wereld, maar in Ridderkerk hadden wij nog nooit wat gedaan. Dat stak wel een beetje, want wij wilden toch ook wel een keer iets moois bouwen in mijn woonplaats" aldus de architect.

Energieprestatie
De prijsvraag voor de bouw van de sporthal werd gewonnen met een ontwerp dat uitkomt op een EPC (energieprestatiecoëfficiënt) van 0. Dat betekent dat er geen energie van buiten nodig is voor de verwarming en stroom van het complex. In feite is het gebouw een energie centrale.
"We hebben veel meer zonnecollectoren op dit dak dan er nu op De Fakkel liggen. Bovendien hebben we de energievraag van het gebouw geminimaliseerd. Er is hoogwaardige gevelisolatie toegepast, verlichting met LED lampen en met warmtepompen is voorzien in de comfortverwarming en bereiding van warm tapwater t.b.v. alle douches" vertelt Aalbers.
Geautomatiseerde luchtbehandelingskasten (voorzien van hoog rendement warmtewisselaars en CO2 sensoren) regelen voor de sportzaal de temperatuur. Ook hiermee wordt onnodig warmteverlies voorkomen. Onder de hele sportvloer / kleedruimten en douche ligt vloerverwarming. De luchtbehandeling kan bijschakelen als dat voor de gewenste temperatuur nodig is.

Goede akoestiek
Er is niet alleen maximaal geïsoleerd voor energiewinst. Ook voor de akoestiek zijn isolatiematerialen gebruikt. Zo zijn de stalen dakplaten geperforeerd en gevuld met steenwol en zit onder de stoelen van de tribune een dikke isolatielaag.
"Deze sporthal heeft niet zo'n hol geluid. Je kunt elkaar van grote afstand goed verstaan" merkt de architect op.
De sporthal krijgt een vaste tribune met daarachter een plateau voor staanplaatsen. Er komen ± 280 dezelfde stoelen als bij voetbalclub Excelsior op te staan. "Hoe we daaraan komen? We bouwden met LIAG ook de nieuwe tribune op Woudestein" verklapt Aalbers.
De tribune in de Ridderkerkse hal wordt afgewerkt met bamboe. Dit duurzame materiaal wordt ook toegepast in de gang naar de kleedkamers. De nieuwe clubaccommodatie van KCR zal ook veel bamboe laten zien, onder meer over de hele lengte van de bar. Het nieuwe clubhuis krijgt geen vloerverwarming. Ook hier zijn een warmtepomp en luchtbehandeling de belangrijkste energietroeven.
"Daarbij zijn de ramen hier extra geïsoleerd. Triple glas in dit geval. Voor de rest van het complex volstaat dubbelglas" aldus de ontwerper.
De kozijnen zijn vervaardigd van 'verlijmd' Larix hout, wat een warme uitstraling geeft, maar de gevelzijde is bekleed met aluminium, wat de onderhoudskosten zeer beperkt.

Ridderkerkse inbreng
LIAG realiseert dit gebouw als design- en build programma in een plezierige samenwerking met bouwbedrijf P. van Leeuwen. "Dat betekent dat we samen voor alles verantwoordelijk zijn. We hebben al eerder op deze manier goed samengewerkt. Verder hebben we ernaar gestreefd om er zoveel mogelijk Ridderkerkse bedrijven bij te betrekken. Ook daar zijn we in geslaagd" onderstreept de architect.
Zes bedrijven uit Ridderkerk mochten hun aandeel leveren: Bouwadviesbureau Van der Ven (constructie), Martinu BV (elektra), NIMA BV (verwarming), De Vries de Noord (dakbedekking), Applicatietechniek van de Wal (gietvloeren) en timmerfabriek "de Kievit" (gevelkozijnen).
De oplevering zal naar verwachting kort na de zomervakantie zijn. "Het zal waarschijnlijk net niet lukken om voor de bouwvak klaar te zijn. Maar er zal hier snel gesport kunnen worden" belooft Aalbers.