Bijeenkomst met vluchtelingen

RIDDERKERK - Op zaterdag 23 juni hield het burgerplatform PPVR (Platform Participatie Vluchtelingen Ridderkerk) in De Loods een eerste bijeenkomst met en voor vluchtelingen. Een goede zestig statushouders (waarvan velen met hun kinderen) zorgden, samen met vijftien vrijwilligers, voor een levendige ontmoeting waarin veel onderlinge contacten ontstonden en het wel en wee op een ongedwongen wijze werd gedeeld. De communicatie werd, voor zover nodig, ondersteund door Arabische, Farsi en Tigrinya tolken.

Het PPVR heeft als missie vluchtelingen/statushouders en vergunninghouders helpen te participeren en integreren in de Nederlandse samenleving. Het doel is hierbij dat deze nieuwe Nederlanders zich spoedig veilig thuis voelen in Ridderkerk en met hun mogelijkheden en talenten een waardevolle bijdrage zullen leven aan de Ridderkerkse samenleving. Terwijl de kinderen zich in een nevenprogramma prima vermaakten, lichtte de dagvoorzitter, Kees Hout, toe dat na de start van het Platform in 2016 er vooral óver de doelgroep is gesproken. Vanaf nu echter maakt het Platform het tot speerpunt mét de doelgroep te spreken. Daarvoor zal er twee keer per jaar een bijeenkomst worden belegd waarbij ze, rond een maaltijd, elkaars cultuur beter leren begrijpen, informatie uitwisselen en te weten komen wat er goed gaat en wat er beter kan in het integratie- en participatietraject. Het Platform deelt en bespreekt deze signalen vervolgens met de organisaties die een rol spelen in deze trajecten.

Oud-wethouder Heleen van den Berg gaf op een heldere, aansprekende manier een kijkje in de keuken van de Nederlandse en de Ridderkerkse overheid, hoedsters van onze Rechtstaat waarin de rechten en plichten van ons volk in de Grondwet liggen verankerd en het evenwicht tussen de verschillende machten zorgvuldig wordt bewaakt. Tijdens de hierop volgende maaltijd met Syrisiche en Eritrese gerechten, afgesloten met een Eritrese koffieceremonie, werd er volop gebruik gemaakt van de gelegenheid tot vragen stellen. Naast een algemeen beeld van dankbaarheid voor de goede mogelijkheden, ondersteuning en opvang in het mooie dorp, klinkt één dringende vraag boven alles uit: help ons aan taalcoaches! Als men zich, als burger van Ridderkerk, aangesproken voelt, dan kan men zich melden bij 't Gilde, dat de werving van taalcoaches verzorgt.