Koningsboom krijgt geen voorkeursbehandeling

Wie echter vandaag de dag langs de Blaak loopt, zal de boom nauwelijks herkennen. Langs de Blaak staat nu iets wat op het oog een warrelige struik lijkt. Het is toch echt de Koningsboom. Ik moest onder de boom kruipen om te constateren dat het hekje en het bordje er nog waren. De jeugdige boom heeft het aan de rand van de Blaak blijkbaar goed naar de zin en zo te zien een groeistuip gekregen. De takken zwieren als een krullenbos in het rond. Het leek mij goed de boom naar de kapper te sturen, maar hoe doe je dat met een boom? Dus heb ik de betrokken gemeenteambtenaar gewezen op de wat haveloze toestand met het verzoek de boom op te snoeien.

RIDDERKERK - Met veel ceremonieel werd door Burgemeester Anny Attema op 30 april 2013 aan de Blaak, nabij het Ridderkerkse gemeentehuis, een prachtige koningslinde geplant ter gelegenheid van de inhuldiging van koning Willem Alexander. De boom maakte deel uit van een speciale selectie lindes die zijn opgekweekt op een daartoe geselecteerde kwekerij en is aangeboden aan alle gemeentes in Nederland. Zo zijn alle Allexanderlindes overal in het land klonen van eenzelfde moederboom. Nadat de fotografen en de burgemeester waren vertrokken werd om de boom in de weken erna een prachtig hekwerk geplaatst dat werd voorzien van een bordje aan welk heugelijke feit de boom ons herinnert.

Daarop kwam het nuchtere bericht dat de boom op de planning staat om in 2019 geinspecteerd en onderhouden te worden. Feitelijk geen antwoord op mijn verzoek maar het doet vermoeden dat deze jongeling voorlopig zijn krullen blijft behouden, daarmee doet de boom mij meer denken  aan een koning uit de pruikentijd dan aan een van de leden van ons hedendaagse koningshuis.

Aart van Dragt