Gemeenteraad voorbijgelopen met besluit over feestweek

RIDDERKERK - Het college van burgemeester en wethouders (kortweg B&W) vormt het dagelijks bestuur van een gemeente. Het is de taak van de gemeenteraad om erop toe te zien dat dit besturen op een correcte wijze wordt uitgevoerd. De grootste invloed op het beleid kan worden uitgeoefend tijdens de behandeling van de begroting. Dat is immers het moment van de verdeling van inkomsten en uitgaven. De gemeenteraad bepaalt waar het geld wel of niet naartoe gaat en B&W heeft zich daaraan te houden. Zo simpel is het. Vorig jaar werd in de raadsvergadering van 4 juli een motie ingediend door de PvdA en toen nog D66/Groenlinks. Gesteld werd dat het Koningsplein was afgerond en dit gevierd zou kunnen worden met een openingsactiviteit voor en door Ridderkerkers. Die motie werd met grote meerderheid aangenomen, maar wel onder nadrukkelijke voorwaarde dat de gemeente wel mocht faciliteren, maar dat het de gemeente verder geen geld mocht kosten. Persoonlijk vond ik dat een bijzonder, want hoe kun je nu een feest (laten) organiseren als er geen geld ter beschikking mag worden gesteld? Verteld werd dat het aannemen van die motie juist van belang was, dan zou er in een later stadium namelijk geld aan kunnen worden toegewezen. Op 2 november 2017 waren de algemene beschouwingen, dus de raadsvergadering waarin het binnengekomen geld voor 2018 wordt toegewezen. Het was de PvdA die deze keer met een amendement kwam, een procentje voor een evenementje. Het voorstel was om 1,5% van het overschot toe te voegen aan het budget voor evenementen in Ridderkerk en dat bedrag was dan weer gemaximeerd tot € 30.000. Dit amendement werd weggestemd, dus een feest op het Koningsplein was hiermee definitief van de baan. Groot was de verbazing dat er op 22 maart 2018 een raadsinformatiebrief van het college verscheen dat er in september zelfs een hele feestweek op het Koningsplein wordt gehouden en dat de gemeente garant staat voor een deel van de kosten, Hiermee is dus tot twee keer toe tegen de beslissing van de raad ingegaan. Dit alles geeft te denken, dat het college de raad zomaar buitenspel heeft gezet. Wet- en regelgeving zijn er niet voor niets en als zelfs bestuurders zich daar niet aanhouden dan begeef je je op een hellend vlak. Je hebt immers ook een voorbeeldfunctie naar het "gewone" volk toe. Overigens staat in dit alles buiten kijf dat ik wel in ben voor meerdere (feestelijke) activiteiten op ons Koningsplein.

Corine Stolk