Op 25 juli had De Kulk weer normaal peil na een maand van droogte
Op 25 juli had De Kulk weer normaal peil na een maand van droogte Foto: Johan Kruithof

Geen oog voor pomp bij zakkend peil

RIDDERKERK - Omwonenden van "De Kulk" in Ridderkerk hebben ruim een maand bij de gemeente moeten aandringen tot actie voor verhoging van het waterpeil. Het waterpeil van de vijver van het Jorispark was eind juni door de aanhoudende droogte drastisch gezakt. Omdat er enkele bomen van meer dan honderd jaar oud in dit gebied staan wordt een te laag peil gezien als een bedreiging voor dit unieke erfgoed.
Om die reden trokken op 26 juni bewoners bij de gemeente aan de bel met de mededeling dat het wat zo'n 25 cm onder het gewenste peil stond. De Kulk moet (evenals de Kerksingel) gevoed worden met water van de Blaakwetering. De pomp van de Blaak werd echter wekenlang niet in werking gezet. Bij de omwonenden werd een storing vermoed. De gemeente zou daar naar kijken, maar op 5 juli was het probleem nog niet opgelost.
Wederom werd er door bewoners van de Molensteeg en de Sint Jorisstraat naar de gemeente en het waterschap gebeld en gemaild. Er werd door ambtenaren over en weer gewezen over elkaars verantwoordelijkheden of het beloofde snelle antwoord bleef simpelweg uit.
Op 11, 13 en 23 juli had een bewoner opnieuw contact met de gemeente. Intussen was het waterpeil tot 45 cm onder het normale niveau gedaald. Over het alsmaar uitblijven van actie werd een bewoner zo boos dat er op dinsdagmiddag 24 juli een gesprek met de wethouder werd geëist. Hij kwam niet verder dan de secretaresse, maar de boosheid kwam kennelijk wel over. Dezelfde avond was de pomp plots in werking en liep de Kerksingel zelfs even over.
De gemeente betreurt de gang van zaken. Er is volgens een woordvoerder niet juist op de herhaalde meldingen gereageerd omdat de mensen "die wisten hoe het zat"" op vakantie waren. De pomp aan de Blaak moet handmatig bediend worden door mensen van de (riool)wachtdienst:"De pomp aan de Blaak kan alleen werken als er voldoende water in de Blaak staat en dat is weer een verantwoording van het waterschap. Vandaar dat bewoners soms zijn doorverwezen."