Bekend geworden met korte filmpjes

RIDDERKERK - Met de video-app Musical.ly is Malik Ilhan uit Ridderkerk populair geworden bij veel jongeren. Hij heeft inmiddels bijna 64.000 volgers op dit platform. Die verwierf hij met het plaatsen van bijna 600 korte filmpjes, die regelmatig meer dan 100.000 keer zijn bekeken: "Ik probeer steeds zo creatief mogelijk te zijn."
Dat moet op dit videoplatform met filmpjes van 15 seconden. Met de app worden vooral lip sync video's gemaakt, maar Malik doet meer dan alleen playbacken. Hij maakt ook filmpjes waarin hij acteert en verrast met filmtrucjes. "Dan heb ik van het een op andere moment andere kleren aan of laat mezelf in het beeld verspringen. Je kunt met deze app beelden versnellen of vertragen, maar ik heb er professionelere filmbewerkingen aan toegevoegd" vertelt de 15-jarige Ridderkerker.
Malik maakt op deze manier ook travel vlogs. Hij bracht bijvoorbeeld een reis van vierenhalve week terug tot een minuut: in vier afleveringen van 15 seconden te bekijken.

Vaak herkend
Een van de toppers van Malik is een filmpje over het maken van en oreo smoothie, waarmee hij inmiddels staat op 860.000 views. Met zoveel kijkers is het niet verwonderlijk dat de maker vaak op straat wordt herkend. "Ik heb veel volgers in Ridderkerk, maar ook ver daarbuiten. Als ik in een pretpark loop wordt ik vaak aangesproken en moet ik met iedereen op de foto." Bij een 'meet & greet' op Rotterdam CS werd Malik overladen met fanmail en cadeautjes. Ook krijgt hij inmiddels uitnodigingen voor filmpremières en mag hij tussen de BN'ers over de rode loper. "Ik wil later acteur worden. Al mijn filmpjes zie ik als een training" zegt Malik, die ongeveer 40 filmpjes per week maakt. Alleen de beste daarvan laat hij online zien. Vorige week werd Musical.ly, als gevolg van een overname, omgedoopt in Tik Tok. Net als vele medegebruikers vindt Malik die nieuwe naam maar niets. "We zijn geen kippen en blijven ons daarom Musically's noemen."
Wie Malik ook wil volgen: @malik (met een streepje boven de i!)