Lijn 21 krijgt Zwijndrecht als eindpunt in plaats van Dordrecht
Lijn 21 krijgt Zwijndrecht als eindpunt in plaats van Dordrecht Foto: Johan Kruithof

Meer overstappen met komst van Qbuzz

In de nieuwe dienstregeling van de RET verandert eind van dit jaar weinig. Dat ligt anders met de komst van Qbuzz dat in december het vervoer van en naar de Drechtsteden van Arriva overneemt. De nieuwe vervoerder schrapt vijf lijnen die nu over de Rotterdamseweg door Ridderkerk gaan.
Er voor in de plaats komen meer bussen in de spits, waarbij en tot R-net gepromoveerde lijn tussen Alblasserdam en Rotterdam Kralingse Zoom. Deze bus zorgt de hele dag voor een snelle verbinding met het metrostation. Het R-net bedient ook Zuidplein, maar deze bussen gaan vanaf overstappunt Oostendam via de Rijksweg aan Ridderkerk voorbij.
In de spits blijven wel bussen over de Rotterdamseweg voor een directe verbinding met Zuidplein zorgen. Reizigers uit Slikkerveer en Ridderkerk-centrum die nu gewoon zijn om met de lijnen 90 of 91 naar station Lombardijen of Zuidplein te reizen, zullen buiten de spits op bussen van de RET moeten overstappen om in IJsselmonde of Rotterdam-Zuid te komen. Al eerder was bekend dat straks in Rijsoord buiten de spits niet meer kan worden opgestapt voor een rit naar Dordrecht of Zuidplein. De gemeente probeert dit in overleg met de RET nog te compenseren met het verleggen van de route van buurtbus 601.
Niet meer naar Dordt
Ridderkerkse reizigers worden ook geraakt door wijzigingen voor de eveneens met kleine busjes gereden lijn 21. Arriva rijdt hiermee nu nog om het uur tussen Ridderkerk en Dordrecht, maar met Qbuzz is straks Zwijndrecht het eindpunt.
Met bus 22 komt er een aansluitende ringlijn door Zwijndrecht, maar voor Dordrecht moet men met een andere bus of trein verder.
De RET biedt nu met lijn 143 voor Ridderkerkse reizigers een veel snellere verbinding met Dordt, maar deze bussen rijden een deel van de dag om het uur. Wie net die bus mist heeft nu nog mijn lijn 21 een alternatief om toch nog eerder thuis of de plaats van bestemming te komen. Bovendien is lijn 21 nu (als 521) in de avonduren en op zondag een belbus, die reizigers naar Ambacht, Zwijndrecht of Dordrecht brengt. Lijn 143 rijdt al langer niet op de zondag naar Dordrecht.
Qbuzz heeft de (voorlopige) dienstregeling nu al bekend gemaakt. Een belangrijk overstappunt wordt de halte Oostendam aan de N915. Van hier kan men straks alle kanten op met snelle bussen van het R-net. De P+R parkeerplaats aan de Rotterdamseweg ligt hiervoor helaas net een halte te ver.