De zonnewijzer op begraafplaats Vredehof

Expositie over herstel van zonnewijzer

RIDDERKERK - Op de Ridderkerkse begraafplaats Vredehof komt tijdelijk een expositie over de restauratie van de zonnewijzer. Dit ongeveer 65 jaar op de begraafplaats geplaatste ornament is het afgelopen jaar weer in oorspronkelijke staat hersteld. Alle stappen die hiervoor gezet zijn worden komende maand belicht met bedrukte doeken op een vijftal bouwhekken.
De verweerde zonnewijzer werd een project van Toon Huizer, een van de vrijwilligers die sinds enkele jaren op Vredehof actief zijn en al meerdere delen van de begraafplaats hebben opgeknapt. Huizer stelde op grond van oude foto's vast dat de zonnewijzer er vroeger heel anders en veel hoger bijstond. Een deel van de ouderbouw bleek door verzakking en ophoging in de grond te zijn verdwenen.
Toen na voorzichtig graven vaststond dat er meer onder de zonnewijzer zat, werd besloten om het geheel weer naar boven te brengen. Toon Huizer vond veel sponsors bereid om hun medewerking aan deze operatie te verlenen. "Alle bedrijven die hieraan hebben meegewerkt hebben dit om niet gedaan of tegen kostprijs van materialen. Al met al heeft dit nog geen 1800 euro gekost. Met deze expositie willen we ook al die bedrijven bedanken voor wat ze gedaan hebben. Er staat nu weer iets op Vredehof waar we trots op mogen zijn" stelt de begraafplaatsvrijwilliger.
De bouwhekken met het verhaal van de zonnewijzer komen te staan langs het laantje dat voert in de richting van de weer blinkende zonnewijzer. Ook worden er richtingsbordjes geplaatst voor mensen die alle weer zichtbaar gemaakte details in het echt willen zien. De expositiedoeken worden op maandag 3 september bevestigd en blijven daarna de hele maand te zien. Op zaterdag 8 september (open monumentendag) kan men ook een persoonlijke toelichting krijgen.