Wendy Harreman (47)

Waar kennen we jou van?

Ik ben ruim dertig jaar actief bij RTV Ridderkerk en ik doe sinds zes jaar de eindredactie van twee radioprogramma's: 'Politiek café' en 'Prettig weekend'. Daarnaast ben ik geboren en getogen in Slikkerveer, actief bij 'Lezen oke!' (een leesbevorderingsproject in Ridderkerk) en heb ik veel geholpen op basisschool De Noord waar mijn kinderen opzaten.

Waarom de radio?

Mijn broer kreeg meteen bij de start van RTV Ridderkerk een programma. Hij was er lyrisch over en wilde dat ik eens kwam kijken. Ik had er weinig zin in, maar ging toch een keer. Ik ben nooit meer weggegaan. Presenteren doe ik niet. Je hoort mijn stem alleen bij het opnoemen van de menu's van Reyerheem. Ik sta het liefst op de achtergrond. De radio kost mij zo'n anderhalve dag per week. Daarnaast ben ik er thuis ook veel mee bezig.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben 26 jaar getrouwd met Eric. We hebben drie kinderen. Marc van 22, Myrthe van 17 en Menno van 15 jaar. Ook hebben we twee katten. Guus en Saar.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

De vakanties in Frankrijk. We gingen ieder jaar vier weken naar dezelfde camping. De eigenaren van de camping voelden als een opa en oma. Ook waren er ieder jaar dezelfde gasten. We komen nog steeds in het dorpje van tweehonderd inwoners. Mijn ouders hebben er op een gegeven moment een huisje gekocht.

Waar word je gelukkig van?

Als alles goed gaat met de kinderen. Alle drie hebben ze ASS, een vorm van autisme. Het is niet altijd makkelijk geweest, maar het gaat goed met alle drie. Sterker nog, wij leren van onze kinderen. Vooral het genieten van de kleine dingen.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Vijf jaar geleden overleed mijn vader. Ik kon verschrikkelijk goed met hem overweg. Twee handen op één buik waren we. Twee maanden geleden overleed mijn schoonvader. Ook dat geeft me veel verdriet.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik zou graag eens met het gezin naar een klein Grieks eiland willen waar het niet toeristisch is. Dat lijkt me mooi.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Ik ben geen vriendenmens. Dat klinkt misschien raar en zielig, maar dat is het niet. Ik heb veel goede kennissen, maar geen beste vriendin ofzo. Maar als je aan de mensen om mij heen zou vragen wat ze van mij vinden, denk ik dat ze zeggen dat ik altijd voor anderen klaar sta en misschien iets té precies ben.

Hoe sta je 's morgens op?

Om acht uur en na twee keer snoozen. Ik ontbijt met een boterham en kijk wat de dag gaat brengen.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Haribo dropmix. Ik kan er soms prima van afblijven, maar er komt altijd weer een moment dat ik echt snak naar een dropje. Als het voor mijn neus staat, kan ik er sowieso niet van afblijven.

Wat zijn je angsten?

Dat ik ziek word en de kinderen niet ouder zie worden. Mijn vader kreeg longkanker en ik zag van dichtbij hoe sluipend zo'n ziekte kan zijn. Ik merkte ook dat de kinderen meteen bezorgd werden als ik een keer met migraine op bed lag.

Wat vind je stom?

Mensen die alles maar delen op Facebook en alles geloven wat op Facebook staat. Wij maken er thuis grapjes over: Het staat op Facebook, dus het is waar. Ik vind het leuk om via social media in contact te blijven met oud klasgenoten en familie die we niet veel zien, maar ik hoef niet alles te delen.

Wat heb je geleerd van je moeder?

Mijn moeder is van de etiquette. Dus heel veel regeltjes. Ook dat je met een glimlach verder komt dan met een zuur gezicht.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Mijn buik zou wel wat minder mogen. Maar als het op sporten of diëten aankomt heb ik niet zoveel zelfdiscipline. Ik vraag me dan ook altijd weer snel af of ik wel gelukkiger word met een dunnere buik. Het antwoord is dan nee.

Wat zijn je hobby's?

Ik vind het erg leuk om onze stamboom uit te pluizen. Ik ben er al twintig jaar mee bezig en ontzettend veel aan de weet gekomen.

Wat is je favoriete quote?

Ik heb er twee. 'Iedereen heeft het recht om eigen fouten te maken' en 'Iedere dag is een feestje, maar je moet wel zelf de slingers ophangen'. Ik zeg er dan meestal achteraan: 'Ik ben de slingers ook weleens kwijt'.