Petra Simonse (47)

Waar kennen we jou van?

De meeste mensen zullen mij kennen vanwege mijn 'uit de hand gelopen hobby' zingen. Daarnaast ben ik geboren en getogen in Ridderkerk. Op de school De Driemaster help ik alweer vier jaar mee aan de musical en regelmatig zing ik bij pizzeria La Maremma. Ik kom ook twee keer per week bij Fit for Free.

Wat betekent zingen voor jou?

Zingen is ontspanning, ik kan mezelf er helemaal in kwijt en zien dat mensen genieten is heerlijk. Ik zing al vanaf mijn tiende jaar. Ik zong in twee koren in Ridderkerk. De Messengers en Share. Pas zesenhalf jaar geleden ben ik professioneel met het zingen aan de slag gegaan.
Nu treed ik door het hele land op. Bij bruiloften, feestjes, als achtergrondmuziek in een restaurant, op festivals enzovoort. Ik vind het fantastisch om te doen.
Mijn repertoire is heel breed, van jazz tot pop tot Nederlandstalig.~

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben 21 jaar getrouwd met Arnold. We hebben vier zonen van 19, 17, 14 en 11 jaar.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Het oefenen van onze Dolly Dots-act op de basisschool. Ik was Angela Groothuizen.

Waar word je gelukkig van?

Leuke dingen met het gezin doen en van relaxte vakanties met zon, zee en strand. Deze zomer gingen we kamperen in Blanes. Arnold zorgde twee weken lang voor het eten, waardoor ik echt helemaal vakantie had. Heerlijk.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Ik was heel jong toen ik voor het eerst trouwde en vijf jaar later ging scheiden. Dit was een erg verdrietige periode.

Van wie krijg je inspiratie?

Van Arnold en mensen in de muziekwereld die verstand van zaken hebben. Whitney Houston en Mariah Carey vind ik heel inspirerend. De manier waarop ze zingen, maar ook hoe ze op het podium staan. Of in het geval van Whitney Houston stond natuurlijk.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik zou nog een reis naar Hawaii willen maken. Waarom weet ik niet precies.
Misschien kan ik eens in het voorprogramma in de Arena of Ziggodome. (Lachend.) Ambities om zelf een bekende zangeres te worden, heb ik niet. Dat wereldje lijkt me niets.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Als een lachebek.

Hoe sta je 's morgens op?

Om zeven uur. Ik coördineer de ochtendspits en smeer het brood van de jongens. Ik doe dat liever zelf, anders heb ik na de spits meteen een lege koelkast.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Lasagne. Daar kan je me echt 's nachts voor wakker maken. Het maakt niet uit of het vers gemaakt is of dat het een magnetron-lasagne is.

Wat zijn je angsten?

Ik heb vliegangst. Ik weet niet precies wat het is, maar krijg paniekaanvallen. Ook op het water trouwens. Ik ga het vliegen niet uit de weg, maar slik er pillen voor zodat ik rustig blijf.

Wat vind je stom?

Mensen die zich niet aan afspraken houden en niet op tijd komen. Ook veel berichten die ik op social media voorbij zie komen vind ik stom. Vooral van die berichten waarin staat: 'Als je van je dochter houdt, deel je dit.' Echt super stom.

Wat heb je geleerd van je moeder?

Niet met vreemde mannen meegaan. (Lachend.) Ze zei het iedere dag. Ik heb het ook nooit gedaan. Ook de Antilliaanse cultuur. Mijn moeder komt van Curaçao.

Waar kijk je naar op televisie?

Crimeseries zoals CSI Miami. Heerlijk. Arnold vindt het helemaal niets. Hij kijkt liever naar darten of snookeren. Dat vind ik weer helemaal niets.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Ik zou wel wat slanker willen zijn. En stabiel in gewicht. Ik schommel behoorlijk. Dan is er weer tien kilo af en na een vakantie zit er zo weer vijf kilo bij.

Wie heb je voor het laatst gebeld?

Mijn zoon Luuk over hoe laat hij thuis moest zijn.

Wat is je favoriete quote?

Een zin van Jezus Christus: 'Wie in mij gelooft, zal leven, al is hij gestorven'.

Ook iemand opgeven? Mail naar astrid@baruitgeverij.nl.